Linda vokste opp Sarpsborg og valgte språk og samfunnsfag ved St. Olav vgs etter ungdomsskolen. I løpet av videregående, bestemte hun seg for at hun ville jobbe med mennesker og utdannet seg til førskolelærer ved Høyskolen i Østfold. Deretter plusset hun på ytterligere et år innen drama og teater, til adjunkt.
Underviser i: Helse- og oppvekstfag innen barn og unge, samt Livsmestring på Daghøyskolen.
CV-en avdekker en svært allsidig pedagogisk yrkeserfaring, som strekker seg fra barnehage- til høyskolenivå. Voksenopplæringsreisen startet i 2002, da hun takket ja til en stilling i Utdanningshuset, med hovedfokus på AMO-kurs (Arbeidsmarkedsopplæring), utlyst av NAV. Snart ble hun fagansvarlig for Norge for den private kurstilbyderen
«I mange år pendlet jeg mellom Sarpsborg og Oslo, og jeg bodde også periodevis i Bergen og Trondheim for å kvalitetssikre kurs i disse byene. Etter hvert følte jeg det var på tide å finne en fast base i Sarpsborg, samtidig som jeg ikke ville gi slipp på voksenundervisning. Derfor passet det meg perfekt da muligheten bød seg hos AOF i Sarpsborg i 2008».
Helse- og oppvekstfag
Utdanningsløpet innen helse- og oppvekstfagene har flere retninger. Dersom du ikke har praksis i et av fagområdene, kan du velge et fullt studieløp tilpasset voksne og deretter velge veien videre; enten som helsefagarbeider, eller barne- og ungdomsarbeider. Har du fellesfag fra tidligere, kan du etter eksamener gå rett ut som lærling i to år. Har du ikke fellesfag, må du ta et år nummer to for å få et fullverdig kompetansebevis. Deretter venter en lærlingperiode på to år.
»Jeg fokuserer på at studentene skal se ting i et nytt perspektiv ved å hekte teorien på etiske dilemmaer og krisepsykologi. Det gjør at studentene kan forstå seg selv og sitt arbeid i en større kontekst».
I tillegg til rollen som fagansvarlig innen helse og oppvekst, har Linda vært pådriver for etableringen av kurset «Livsmestring» på AOFs fagskole, hvor hun selv står for innhold og undervisning.
Kurs i Livsmestring, Daghøyskolen
«Dette kurset er beregnet på de som trenger en «krykke» å lene seg på i kortere eller lengere perioder. Her legger vi svært mye vekt på den enkeltes ståsted og tilrettelegging gjennom ulike refleksjonstemaer. Målet er at alle skal tørre å løfte blikket, bli tryggere på seg selv og med det få en meningsfull hverdag».
Livsbegrensende utfordringer rammer alle, uansett alder og status, påpeker hun. Samtidig kan det være en stor terskel å innse at man faktisk trenger en klapp på skulderen eller en dytt for å komme seg gjennom det.
«De som melder seg på hos oss, har tatt en viktig beslutning om at de vil ta tak i utfordringene, og jeg møter mennesker med et utrolig intellektuell og høyt kunnskapsnivå. Det er et stort ansvar å jobbe med mennesker i en veldig sårbar situasjon. Samtidig føler jeg meg veldig privilegert som får lov til å gjøre nettopp det»-
Her kan du lese mer om Daghøyskolen
«Hva er den største forskjellen på å undervise barn/unge og voksne? «
«Det må være motivasjonen. De elevene jeg møter her, har en helt spesiell motivasjon og et engasjement siden de bevisst har valgt en utdanning i voksen alder. Det er både litt skummelt og veldig givende for meg».
«Hva gir deg mest i jobben?«
«Det er de menneskelige møtene, uavhengig av i hvilke fag. Det er veldig hyggelig å kunne tilføre voksne kunnskap, og den energien vi gir hverandre i klasserommet er noen ganger helt magisk. Jeg føler jeg kan utgjøre en forskjell for mange, og at det jeg tilfører dem danner et grunnlag for deres reise videre i livet. Og jeg blomstrer selv, når jeg møter så mange flotte folk».
«Hva er din største styrke som lærer? «
«Det er nok energien og engasjementet jeg tilfører, i tillegg til at min erfaring gjør at jeg kan relatere teorien til det praktiske. Det gjør at undervisningen blir konkretisert og at studentene får en krok å henge teorien på.
– Og selv etter mange år i faget, brenner jeg like mye for jobben og er like nysgjerrig på menneskene jeg møter!»
Ønsker du mer informasjon om noen av våre utdanningstilbud kan du fylle ut kontaktskjemaet under 🙂