For fagskolestudenter 

AOF Østfold – Fagskolen ønsker deg velkommen til nettsiden for fagskolestudenter. Her vil du finne nyttig informasjon som du kan trenge underveis i studieløpet ditt.

Som student plikter du sette deg inn i de krav og vilkår om høyere yrkesfaglig utdanning som er beskrevet i gjeldende lov og forskrifter, studentreglement, studiekontrakt og studieplanen. 

I henhold til fagskoleloven skal alle fagskoler skal ha sin egen forskrift som omhandler opptak, studier og eksamener. Forskrift til fagskoleutdanning ved AOF Østfold ble revidert og fastsatt av styret i AOF Østfold 24.10.2023. 

Studentreglementet har som formål å bidra til et godt arbeids- og læringsmiljø som er preget av engasjement, aktiv deltakelse og gode samarbeidsformer mellom studenter og ansatte ved fagskole. Reglementet gjelder i tillegg til intern forskrift. Reglene gjelder for alle studenter som har fått tildelt studieplass.  

Når du fikk tilbud om studieplass ved AOF Østfold – Fagskolen, mottok du en studiekontrakt. Ved å takke ja til studieplass har du bekreftet å ha lest og godkjent studiekontrakten og studentreglementet, og kontrakten er dermed å anse som undertegnet og er bindende for begge parter.

Hvert enkelt studium har en egen studieplan, som bl.a. beskriver læringsutbyttet og er styrende for undervisningen. Læringsutbyttet angir hva du som student kan forvente å ha lært etter gjennomført utdanning. Denne er også en fremdriftsplan med oversikt over emnene i studiet og fordeling av studiepoeng.

Studieplanen for utdanningen du deltar på finner du i klasserommet på læringsplattformen Acampus.

Her finner du oversikter over dine rettigheter og plikter som student ved AOF Østfold-fagskolen.

Studenten har studierett fra kontraktstidspunktet. Denne studieretten gjelder hele perioden for normert studietid for det studiet studenten er tatt opp til. Studieretten er personlig.

Tredjeparter kan ikke benytte seg av en annens studierett. Det er ikke tillatt å gi tredjeparter, som ikke selv har studierett, tilgang til studiemateriale. Alt studiemateriell er beskyttet ved Åndsverksloven, og studenten har kun lov til å kopiere dette materiellet til eget bruk i studiesituasjonen. 

Det er heller ikke lov å gjøre egne opptak eller filme deler av undervisningen du deltar i bl.a. personvernhensyn. 

Studentene må rette seg etter de bestemmelser, reglementer og instrukser som er fastsatt for skolens aktiviteter. Som student plikter du å gjøre deg kjent med studentreglementet. Du kan ikke påberope manglende kjennskap til reglementet som unnskyldning for regelbrudd.  

Du finner utfyllende informasjon om studenters rettigheter og plikter i studentreglement 

Du finner bl.a. informasjon om følgende; 

  • tilrettelegging 
  • studentens ansvar og undersøkelsesplikt 
  • krav om politiattest i helse- og oppvekstfag 
  • godskriving og fritak 
  • avsluttende vurdering, eksamen og sensur 
  • skikkethet 
  • enkeltvedtak og klageadgang 
  • disiplinærsaker 
  • studentorgan 
  • fremmøte og arbeidskrav 
  • taushetsplikt 

Studenten skal til enhver tid holde seg orientert om meldinger og bestemmelser som blir gitt fra fagskolen. De vanligste informasjonskanalene er studiestedets læringsplattform, «Min side», e-post og fagskolens hjemmeside, dette i tillegg til all informasjon formidlet i klasserom, både stedbasert og nettbasert. 

Studenten plikter skriftlig å underrette fagskolen om endring av navn og kontaktopplysninger. Unnlatt oppdatering av adresse, telefonnummer og e-postadresse innebærer at studenten må bære risikoen for at underretninger fra fagskolen ikke mottas, eller ikke mottas i tide. 

  • Navneendring må dokumenteres og lastes opp på «Min side». Bekreftelse på navneendring kan du bestille hos Skatteetaten – her 
  • Endring av andre kontaktopplysninger, slik som bostedsadresse, telefonnummer og e-postadresse må du redigere selv på «Min side»
    • For å redigere klikk på navnet ditt i venstre meny, «Rediger profil» og rediger endringene, og klikk deretter «Lagre» (nederst til høyre i skjermbildet) 

Studentene har rett til å klage på enkeltvedtak og formelle feil ved eksamne.

klagen skal behandles iht. krav i lov og forskrift så lenge klagen er rettet innen klagefrist. Klagefrist er oppgitt under de enkelte klageadgangene i nettskjema og ved formelle vedtak.

  • du har rett til å uttale deg
  • du har rett til å benytte Studentombudet, juridisk bistand, tillitsvalgt eller studentorganet i høringsuttalelser
  • du har rett på skriftlig vedtak per brev av klagen. I vedtaksbrev skal det oppgis klagerettigheter.
  • du har rett til å fullføre eksamen i et emne hvis du har en pågående klagesak om stryk i karakterfastsetting av samme emne. Hvis du ikke får medhold i klagen, annulleres eksamensresultatet.

NB! Klage på karakter kan være til gunst eller ugunst for klager.

Disse enkelte vedtakene kan du klage på: 

  1. Opptak
  2. Godskriving og fritak
  3. Emnekarakter
  4. Eksamenskarakter
  5. Annullering av eksamen med mer.
  6. Særskilt tilrettelegging
  7. Utestengning og bortvisning
  8. Vurdering av skikkethet
  9. Politiattest med merknad 
  10. Andre enkeltvedtak
  11. Permisjon

Var det ingen av kategoriene over som passet? Da kan det være at du ønsker å rette en tilbakemelding på sviktende rutiner, kvalitet eller har et godt forslag til forbedring. Bruk nettskjema Si ifra! hvis du ønsker å gi oss en tilbakemelding. 

Formelle feil ved eksamen

Har det vært feil ved eksamensavviklingen, oppgavene eller gjennomføringen av sensuren, kan du klage over formelle feil ved eksamen. Eksempel på formelle feil kan være forstyrrelser i eksamenslokalet, feil i eksamensoppgaven eller oppgaver som er gitt utenfor pensum. Hvis det ikke er brukt ekstern sensor der dette er et krav, vil det være en formell feil ved sensureringen.

Krav til klageorganer er regulert i fagskoleloven § 20

Førsteinstansene

Førsteinstanser er den personen/ avdeling/ gruppe som har fattet det enkeltvedtaket eller administrativ beslutning det klages på. Det kan være en beslutning om bortvisning eller karakterfastsetting. Alle klager skal normalt sett behandles av førsteinstansene først. Her har instansen anledning til å endre mening på bakgrunn av klagegrunnlaget som du fremsetter i klagen. Hvis klagen likevel ikke får medhold, skal klagen automatisk sendes videre til klageinstansene (oppgitt nedenfor). Dette gjelder alle klager som ikke får medhold, med unntak av eksamenskarakter. Her gjelder alltid ny sensur.

Eksempler på interne førsteinstanser ved fagskolen er:

  • Fagskolens administrasjon (Opptak)
  • Eksamensansvarlig
  • Fagansvarlig
  • Rektor / Assisterende rektor
  • Styret/Lokal klagenemd*

Fagskolens interne førsteinstanser fatter enkeltvedtak etter § 8 Godskriving og fritak, § 15 Særskilt tilrettelegging, § 16 Opptak, §§ 21-22 Emnekarakter og § 20 Andre enkeltvedtak.

Styret/Lokal klagenemd ved Fagskolen fatter enkeltvedtak etter §16a Fusk og plagiering, § 24 Annullering, § 25 Utestenging og bortvisning, § 26 Skikkethet og § 27 Politiattest. Klager etter disse enkeltvedtakene skal ikke behandles av andre organer ved fagskolen.

Vedtak

  • Vedtak etter klageinstansen er endelig og kan ikke påklages.

Sensor

  • er eneste instans på eksamenskarakter, og foretar ny sensur.

Lokal klagenemnd ved AOF Østfold-fagskole

Nasjonal klagenemnd for fagskoleutdanning

  • er klageinstans og behandler klager som ikke har fått medhold av førsteinstansene på enkeltvedtak etter § 16 Opptak, § 16a Fusk og plagiering, § 24 Annullering, § 25 Utestenging og bortvisning, § 26 Skikkethet og § 27 Politiattest.

Lenke til hjemmeside: Nasjonal klagenemnd

Krav om rett til begrunnelse og klage over karakterfastsetting ved eksamen er regulert i fagskoleloven § 22

En student har rett til å få en begrunnelse for karakterfastsettingen:

  • Hvis karakteren er gitt for en muntlig eksamen eller en bedømmelse av praktiske ferdigheter, må studenten kreve en slik begrunnelse umiddelbart etter at karakteren er formidlet.
  • Hvis karakteren kunngjøres elektronisk, og studenten kan kreve begrunnelsen elektronisk, må studenten kreve begrunnelse innen én uke etter at karakteren blir kunngjort.
  • Hvis karakteren kunngjøres på en annen måte, må studenten kreve begrunnelse innen én uke etter at studenten fikk kjennskap til karakteren, men likevel ikke senere enn tre uker etter at karakteren ble kunngjort.

For alle andre, benyttes følgende skjema:

Skjema for karakterbegrunnelse ››

Begrunnelsen skal gis av fagskolen innen to uker etter at studenten har bedt om den. Dersom begrunnelsen ikke kan gis innen to uker, skal studenten varsles om det og samtidig få vite når begrunnelsen kan ventes. I begrunnelsen skal det gjøres rede for de generelle prinsippene som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av studentens prestasjon. Begrunnelsen kan gis muntlig eller skriftlig.

Minner om at fagskolen stenger i fellesferien, og at karakterbegrunnelser for eksamener og avsluttende emner i mai/juni må påventes behandlet først etter sommerferien.

Hvis det er gitt skriftlige retningslinjer for bedømmelsen, skal studentene ha tilgang til dem etter at karakteren er fastsatt.

Skriftlig eksamen: 

  • En student kan klage skriftlig over karakteren innen tre uker etter at eksamensresultatet er kunngjort. Det skal da gjennomføres en ny sensur. Ved den nye sensuren skal sensorene ikke få kjennskap til den opprinnelige karakteren, sensors begrunnelse for karakteren eller studentens begrunnelse for klagen. Hvis studenten har bedt om begrunnelse for eller klaget over formelle feil, løper klagefristen fra studenten har fått begrunnelsen, eller til klagen på formelle feil er endelig avgjort. Hvis det brukes en løpende vurdering med karakter, kan fagskolen bestemme om studenten skal kunne klage etter hver enkelt vurdering, eller først når resultatet er kunngjort.

Muntlig- og sammensatt eksamen/høring/prestasjon:

  • En student kan ikke klage på en bedømmelse av en muntlig prestasjon, en vurdering av praksisstudier eller lignende som etter sin art ikke lar seg etterprøve.

En student kan ikke klage på karakterfastsettingen etter en ny sensur.

Studenten kan først fremsette klage når resultatet fra emnevurdering eller eksamen er kunngjort.

Fagskolen skal være tilgjengelig for alle. Derfor tilstreber vi universelle løsninger som skal sørge for et forsvarlig og inkluderende læringsmiljø, men av og til kan det være behov for individuelle, særskilte tilpasninger. Kontakt studiestedet ditt for veiledning dersom du har behov for tilrettelegging.

Les mer om tilrettelegging og hvordan søke tilrettelegging her! >>

Det er krav om minimum 75 % tilstedeværelse pr. emne for å få godkjent emnet. For å få godkjent emnet må du også ha bestått emneoppgaven og ev. andre arbeidskrav. 

Du får registrert fremmøte for den tiden du er til stede i undervisningen.

Det er forventet aktiv deltakelse fra studentene. For å få best mulig læringsutbytte er det viktig at studentene deltar aktivt i undervisningen ved å stille spørsmål, delta i diskusjoner, erfaringsdeling og samarbeide med de andre studentene. Aktiv deltakelse og engasjert studentgruppe skaper et positivt læringsmiljø. 

Er du nettstudent forventes det derfor at du har på kamera og mikrofon for å sikre et godt læringsmiljø og at læringsutbyttet oppnås i det digitale klasserommet.  

I mange fag eller studier vil det kunne være aktuelt å ta opptak av møter og undervisning mellom lærer og student/er på nett (Heretter kalt nettmøter). Formålet med opptakene er opplæring og å gjøre innhold i nettmøtene tilgjengelig i etterkant for studentene som deltok, eller kunne deltatt i nettmøtet. Opptakets hensikt er å lette repetisjon av fagstoff, ivareta informasjonsbehov og bidra til et fleksibelt studieløp, også dersom man ikke har anledning til å stille i alle nettmøter.

Samtykke til deltakelse i opptak med lyd og bilde gis på hvert enkelt nettmøte. Samtykket gis gjennom en aktiv handling: å aktivere kamera og mikrofon.

Studenter som ikke samtykker kan delta i nettmøtet på lik linje med alle andre. Da skruer de ikke på kamera og mikrofon. Ønsker de å ta ordet, eller stille spørsmål, informerer studenten faglærer om dette i chat, meldingen må få frem at opptaket skal stanses. Faglærer stanser opptaket mens den som ikke har samtykket har ordet.

Et nettmøte blir oppbevart på skolens læringsplattform, og der det er lagt til rette for det i undervisningssammenheng, publiseres opptakene på skolens læringsplattform i det aktuelle faget knyttet til nettmøtet. På den måten er det kun deltakerne i nettmøtet, eller personer som kunne deltatt i møtet, som har tilgang på opptaket.

Skolen kan ved anonymisering, publisere et opptak i læringsøyemed ved andre studieløp, med mindre det er gjort særlig reservasjon mot dette av opphavsrettslige vilkår. Anonymisering betyr at ingen studentmedvirkning publiseres.

Dersom en student ønsker at et opptak ikke skal publiseres, eller slettes kontakter han/hun faglærer i det aktuelle opptaket. Beskjeden må gis skriftlig, men det er ikke nødvendig å begrunne hvorfor opptaket ønskes slettet. Opptaket slettes, eller anonymiseres av skolen for det nettmøtet man ønsker slettet/anonymisert.

Alle opptak slettes automatisk fra læringsplattformen når studiet opptaket er gjort i avsluttes eller lukkes for tilgang.

Skolen forplikter seg til å ikke distribuere opptak på annen måte enn oppgitt over. Dersom dette likevel skulle være aktuelt, krever det skriftlig samtykke fra alle berørte parter.

Studenter med tilgang på opptakene forplikter seg til å ikke dele disse videre på noen som helst måte.

Studenten plikter skriftlig å underrette fagskolen om endring av navn og kontaktopplysninger. Unnlatt oppdatering av adresse, telefonnummer og e-postadresse innebærer at studenten må bære risikoen for at underretninger fra fagskolen ikke mottas, eller ikke mottas i tide. 

  • Navneendring må dokumenteres og lastes opp på «Min side». Bekreftelse på navneendring kan du bestille hos Skatteetaten – her.
  • Endring av andre kontaktopplysninger, slik som bostedsadresse, telefonnummer og e-postadresse må du redigere selv på «Min side»
  • For å redigere klikk på navnet ditt i venstre meny, «Rediger profil» og rediger endringene, og klikk deretter «Lagre» (nederst til høyre i skjermbildet) 

Enten du er tatt opp som student på finansierte studieplasser eller egenbetalte studier, må betalingsfrister overholdes. Ved manglende betaling av fakturert semesteravgift og ev. studieavgift følges fagskolens rutiner for varsling og inndrivelse. 

Informasjon om studiekostnad finner du her.

Hovedregelen er at aksept av studieplass også medfører aksept av avgifter. Disse er ikke refunderbare. 

Fritak fra eller reduksjon i betalingsplikt forutsetter at studiestedet har mottatt avmelding av tildelt studieplass innen de angitte frister i studiekontrakten. Dette skal gjøres av søkeren ved avmelding med henvendelse direkte til studiestedet, eller gjennom fagskolens studieadministrative system «Min side».

Når du fikk tilbud om studieplass ved AOF Østfold – Fagskolen, mottok du en studiekontrakt. Ved å takke ja til studieplass har du bekreftet å ha lest og godkjent studiekontrakten og studentreglementet, og kontrakten er dermed å anse som undertegnet og er bindende for begge parter.

Studenten skal til enhver tid holde seg orientert om meldinger og bestemmelser som blir gitt fra fagskolen. De vanligste informasjonskanalene er studiestedets læringsplattform, «Min side», e-post og fagskolens hjemmeside, dette i tillegg til all informasjon formidlet i klasserom, både stedbasert og nettbasert. 

Alle studenter ved fagskolen har tilgang til, og må bruke skolens læringsplattform Acampus, som er en integrert del av skolens kvalitetssikringssystem.

Læringsplattformen er et enkelt og oversiktlig kommunikasjons- og oppfølgingsverktøy. Her vil det legges ut undervisningsplaner, gjennomføringsplan, fagstoff, arbeidsoppgaver og linker til relevante nettsider, i tillegg vil studentene levere alle sine obligatoriske arbeidskrav her. 

All nettundervisning foregår i det virtuelle klasserommet BigBlueButten (BBB) som er tilgjengelig i læringsplattformen. 

Kopiering av studiemateriell, dataprogram eller annen informasjon som tilhører fagskolen, eventuelt fra de(n) fagskolen har avtale med, må ikke forekomme uten skriftlig samtykke fra fagskolen. 

Studentdemokratiet skal fremme studentmedvirkning og ivareta studentenes interesser og samarbeid med ledelsen og bidra til utvikling av kvalitet i utdanningene.

God kvalitetskultur bygges på et godt samarbeid med studentene. Studentens medvirkning i kvalitetsarbeidet skjer gjennom tilbakemeldinger i undervisning og gjennom evalueringer og representasjon i fagskolens arenaer for kvalitetsarbeid.  

Arenaer hvor studentene medvirker i kvalitetsarbeidet: 

  • Tillitsvalgtordning: De tillitsvalgte utgjør skolens studentråd som utgjør skolens kunnskapsgrunnlag for tilbakemeldinger fra studentene med tanke på å sikre forbedringer, økt studentvelferd og etterlevelse av lover og forskrifter. 
  • Studentrådet: Alle tillitsvalgte med personlige vara deltar i fagskolens studentråd som er et rådgivende organ overfor fagskolens ledelse 
  • Styret: Studentene er representert i fagskolens styre med studentrådsleder med personlig vara 
  • Lokal klagenemd: Studentene er representert i lokal klagenemd med studentrådsleder og nestleder i studentrådet 
  • Medvirkning i kvalitetsutvikling: Studenter inviteres til å delta i arbeidet og arenaer med kvalitetsutvikling gjennom evalueringer av utdanningene underveis, studiebarometer o.l., melding om uønskede hendelser, kritikkverdige forhold og ting som ikke fungerer 

Alle klasser ved fagskolen skal ha to tillitsvalgte studenter, en klassetillitsvalgt og varaklassetillitsvalgt, som skal sikre studentenes rettigheter og fremme studentens synspunkter. Disse skal velges i løpet av 4 uker inn i studiet. Som tillitsvalgt representerer du klassen din i alle saker som omhandler studiene. Det vil si at du representerer klassen din ovenfor fagansvarlige, faglærere, administrasjonen og i studentrådet. Som klassetillitsvalg blir du automatisk representant i studentrådet. 

Krav til studentorgan er regulert ifagskoleloven § 14, og nedfelt i Forskrift til fagskolen § 7-3. 

Studentrådet er et uavhengig fellesorgan for skolens studenter og rådgivende organ for skolens ledelse.  

Studentrådet jobber for studentenes beste innenfor utdanningskvalitet, økonomi og velferd, læringsmiljø og sosiale tiltak, overfor og gjennom ledelsen på fagskolen. 

De tillitsvalgte utgjør studentrådet. Studentrådet velger leder og nestleder for 1 år av gangen. Leder for studentrådet er også studentenes representant i fagskolens styre og nestleder er vararepresentant. Styrevervet er honorert. 

Fagskolen vil i samarbeid med studentrådet legge forholdene til rette for et godt studiemiljø og arbeide for god studentvelferd. Studentrådet skal involveres i kvalitetsarbeidet ved skolen. 

Det første studentrådsmøtet i studieåret avholdes i oktober, etter at tillitsvalgt og vara er valgt i de respektive klassene. På dette møtet velges studentrådsleder samt en nestleder. Studentrådsleder har ansvar for den videre organiseringen av studentrådet. Studentrådet møtes minimum 2 ganger i året. 

For hvert studentrådsmøte blir det utnevnt en referatskriver som noterer oppmøte, tema som blir tatt opp, tilbakemeldinger og forslag fra studentene og eventuelle endringer som skal bli iverksatt. Referatene vil bli gjort tilgjengelig for alle studenter og vil bli benyttet i fagskolens kvalitetsarbeid.

Studentrådsleder

«Navn» Velges i oktober 2024

Vårt studentombud skal være en uavhengig støttespiller for studentene, hvor målet er å gi studentene råd og hjelp i spørsmål som gjelder studiesituasjonen deres. Dette betyr at rollen er uavhengig av fagskolen, og studentombudet opptrer upartisk og uavhengig som studentenes ombud. 

Terskelen for å bruke studentombudet skal være lav, og hvor ombudet deltar i de informasjonsarenaer som fagskolens legger opp til i forhold til studentdemokratiet, og gir veiledning til de enkeltstudenter som henvender seg. 

Studentombudet har taushetsplikt. 

Studentombudet er en tjeneste for studentene, men har ikke vedtaksrett, kun veiledning og gi bistand i saker som: 

  • å hjelpe studenter i å forstå deres egne rettigheter og plikter 
  • bistå studenter som har blitt utsatt for krenkende handlinger, trakassering eller andre kritikkverdige forhold  
  • bistå i konflikter mellom studenter eller mellom studenter og ansatte og løse saker på lavest mulig nivå 
  • gi råd, tips og veiledning i klagesaker 

Studentombudet deltar i de årlige møter som fagskolen har i arbeidet med skolens kvalitetssystem og derigjennom at dette oppfyller gjeldende regelverk for fagskolen. 

Hva studentombudet IKKE kan hjelpe deg med 

Et studentombud kan ikke 

  • avgjøre saker  
  • være en klage- eller ankeinstans for saker som er behandlet eller avgjort av andre enheter eller beslutningsorganer 
  • instruere ansatte, enheter eller beslutningsorganer 
  • fungere som studentenes advokat, eller ta parti i en pågående konflikt 

For å forbedre våre tjenester og ha et godt og trygt arbeids- og læringsmiljø, er vi avhengige av at du sier ifra. Det kan være forhold som gjelder undervisning, feil eller mangler ved rom/utstyr eller skader og ulykker, eller om du har opplevd mobbing eller har mistanke om trakassering, diskriminering og andre kritikkverdige forhold. HMS-avvik skal meldes for å sikre et fullt forsvarlig lærings- og arbeidsmiljø. 

Forsøk gjerne å løse saken først i samarbeid med studenttillitsvalgt eller med den som er fagansvarlig for studiet du deltar på. Du kan også ta kontakt med studentombudet.

Du kan si ifra ved å fylle ut skjema for studentmedvirkning.

Innta din rolle som student ved AOF Østfold Fagskole, og finn nødvendig informasjon for din studieperiode her. 

På «min side» er vårt kursadministrative system og hvor du kan kommunisere med og sende melding til administrasjonen om f.eks. 

  • søknad om godskriving eller fritak i emner (se brev om tilbud om studieplass, om frister og hva som må vedlegges søknaden) 
  • søknad om tilrettelegging 
  • søknad om permisjon fra studiet 
  • avmelding dersom du ikke lenger kan delta på studiet 
  • m.m. 
    Det er også på «Min side» hvor du skal laste opp politiattest jf. brev om tilbud om studieplass – i utdanninger der dette er et krav. 

Om du ikke kan komme til undervisning skal dette meldes til lærer/veileder eller fagansvarlig på chat i Acampus eller e-post. Dette skal ikke meldes på «Min side». 

Alle studenter ved fagskolen har tilgang til, og må bruke skolens læringsplattform Acampus, som også er en integrert del av skolens kvalitetssikringssystem. Læringsplattformen er et enkelt og oversiktlig kommunikasjons- og oppfølgingsverktøy.   

I Acampus vil faglærer legge ut undervisningsplaner, gjennomføringsplan, studieplanen, fagstoff, arbeidsoppgaver og henvisninger til aktuelle lenker, i tillegg vil studentene levere alle sine obligatoriske arbeidskrav her. Faglærer benytter plattformen til å kommentere, gi tilbakemeldinger og veiledning underveis – samt å sette karakter. Gjennom denne kommunikasjonen blir studenten veiledet og bevisstgjort i å ta i bruk kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse i arbeid mot å oppnå overordnet læringsutbytte. I tillegg får alle studenter eget kurs i studieteknikk. Læringsplattformen gjør det også enkelt for studentene å opprettholde kontakt med faglærer og medstudenter, og er et viktig verktøy for å sikre studentenes medvirkning i undervisningen.  

All nettundervisning foregår i det virtuelle klasserommet BigBlueButten (BBB) som er tilgjengelig i læringsplattformen. 

LOGG INN PÅ ØNSKET STED:

AOF Fagskolen
AOF Norge
AOF Vestlandet
AOF Østfold

Problemer med innlogging? 

Vi opplever at flere studenter får e-post fra Acampus.no rett i spam-filteret (søppelpost) sitt. Hvis du f.eks. bruker Outlook, har den en lei tendens til å ødelegge linken du skal klikke på. Vi har derfor sørget for at alle nye brukere slipper dette steget, men som første gangs bruker må du fortsatt be om nytt passord. Klikk på Logg inn > Nytt passord oppe til høyre på siden. Ta kontakt med ditt lokale studieforbund om dette mot formodning ikke fungerer for deg.

Følg linken under for å laste ned, og logg deg inn med ditt vanlige brukernavn og passord;

App Store / IOS
Google Play / Android

Lånekassen

Som student kan du søke Lånekassen om lån og stipend, også selv om fagskoleutdanningen er gratis. Det gjelder også om du jobber samtidig som du studerer. Dersom du jobber samtidig som du studerer vil ikke dette påvirke hvor mye du får utbetalt, men det kan påvirke hvor mye av lånet som blir gjort om til stipend i etterkant.  

Gå inn påwww.lanekassen.no, velg Fagskoleutdanning og «gå til søknad». 

Du kan søke om støtte så fort du har fått tilbud om studieplass og har takket ja til denne.  

Lånekassen har ca. 6 ukers behandlingstid. Når søknaden er ferdigbehandlet, får du tilsendt et vedtaksbrev fra Lånekassen. Du må logge deg inn på lanekassen.no for å lese brevet. Vedtaket gir oversikt over hvor mye støtte du har fått innvilget, og begrunnelsen for dette.  

Skolestedet bekrefter deretter ditt oppmøte i undervisningen. Når ditt oppmøte er registrert tar det normalt et par dager før du har pengene på konto.  

Les mer på «Ofte stilte spørsmål»

Andre finansieringsmuligheter 
Er du organisert i et arbeidstakerforbund kan du søke utdanningsstipend til yrkesrettet kompetanseutvikling, slik som fagskoleutdanning. Sjekk ut hva som gjelder der du er organisert.

 

Behov for generelle data kunnskaper

For å kunne studere hos oss, må du disponere egen PC og det er en forutsetning at du som student har noen grunnleggende datakunnskaper for å kunne få en best mulig positiv opplevelse av å gjennomføre utdanningene. Alle våre utdanninger utføres med digitale verktøy i en eller annen form og grad. Dette er helt uavhengig om du går stedbasert eller nettbasert.

Operativsystemer

  • studenten skal kjenne til hvilket operativsystem han/hun har og de grunnleggende funksjonene i operativsystemet.
  • studenten skal kunne installere og avinstaller programmer og vite hvor programfilene ligger på datamaskinen sin.

Mappe- og filstruktur, internett:

  • studenten skal kunne flytte mapper og filer fra en harddisk til en annen.
  • studenten skal kunne endre navn på mapper og filer.
  • studenten skal kunne åpne mapper, filer og programmer som ikke ligger på skrivebordet.
  • studenten skal ha grunnleggende kjennskap til en nettleser og bruk av internett.

Tekstbehandlingsprogram/regneprogram:

  • studenten skal ha kunnskap om filformatene doc, docx, xls, xlsx og pdf.
  • studenten skal ha grunnleggende kunnskap til et tekstbehandlingsprogram og et regnearkprogram.

Annet

  • En bør ha kjennskap til hvordan en lagrer filer av ulike formater som Word, Excel, PowerPoint og bilde/Videofiler på en slik måte at filene ikke blir for store

Studielinjene ved fagskolen legger til rette for bruk av egen bærbar PC som skal brukes både på skolen og hjemme. Den skal kjøpes inn slik at du har den med første skoledag. Det er WIFI i hele undervisningsstedet.

Det anbefales IKKE å benytte PC fra arbeidsgiver (hvis PC er Intune/AD innmeldt hos arbeidsgiver, kan det gi utfordringer ved tilgang til tjenester som skolen leverer). Dette gjelder både innlogging på skolens læringsplattform, eller at beskjeder til din e-post hos arbeidsgiver havner i søppelfilteret/Spam.

PC bør ha både lyd og kamerafunksjon for deltagelse på digital undervisning eller veiledning.

Jf. signert studiekontrakt gjøres opptak av digital undervisning kun med følgende hovedformål:  

  1. For gjennomgang av kvalitetsvurdering av gjennomførte undervisninger og registrering av oppmøte.  
  1. Som materiell for etterarbeid i forhold til bruk i vårt undervisningsarkiv.  
  1. Kunne gi tilgang til studenter som har lovlig egenmeldt fravær etter gjeldende forskrift for fagskolen.  
  1. Kunne gi tilgang til studenter dersom behov for alternative undervisningsopplegg som følge av kort- eller langtidsfravær hos fagskolens undervisningsstab, eller etter pålegg av offentlige myndigheter som følge av pandemi eller oppståtte situasjoner grunnet force majour. Dette betyr at opptak av digital undervisning normalt ikke vil være tilgjengelig som åpne opptak etter undervisningsøkten. 

Dersom studenter, etter søknad, har fått vedtak fra fagskolens ledelse om avvik fra denne bestemmelsen grunnet legitime fraværsgrunner av kortsiktig eller lengre sikt, vil opptak fra digital undervisning kunne gjøres tilgjengelig for disse.  

Ved å takke ja til studieplass, gir studenter som deltar på undervisning som foregår i digitalt klasserom sitt samtykke til skolens audio- og videoopptak av undervisningen. 

Enten du er tatt opp som student på finansierte studieplasser eller egenbetalte studier, må betalingsfrister overholdes. Ved manglende betaling av fakturert semesteravgift og ev. studieavgift følges fagskolens rutiner for varsling og inndrivelse. 

Aksept av studieplass medfører aksept av avgifter. Semesteravgiften er ikke refunderbar 

Fritak fra eller reduksjon i betalingsplikt forutsetter at studiestedet har mottatt avmelding av tildelt studieplass innen de angitte frister i studiekontrakten. Avmelding må gjøres gjennom fagskolens studieadministrative system «Min side».

Fagskolen henviser til studiestedets kommunale bibliotek som hovedregel. Samtidig vil fagskolen alltid ha et digitalt bibliotek for undervisningsmateriell for de ulike studiene, hvilket også skal være tilgjengelig i læringsplattformen for det enkelte studie.

Studenter ved AOF Østfold – Fagskolen må benytte offentlig parkering, med mindre det er avsatt egne parkeringsplasser ved det enkelte studiested. 

Ved fagskolen har vi en dedikert studieadministrasjon som vil være ditt kontaktpunkt inn mot administrasjon og ledelse gjennom studiene. 

Les mer om Studieadministrasjon ved Fagskolenher! >> 

Relevant informasjon i forbindelse med eksamen

Krav og vilkår vedrørende eksamen er regulert i kapittel 3 i forskrift for AOF Østfold – Fagskolen. Studenten bes sette seg inn i gjeldende krav og vilkår i denne, samt lokale retningslinjer for eksamen.

Til ordinær eksamen blir alle studenter oppmeldt automatisk. For oppmelding til konteeksamen eller utsatt eksamen må du selv melde deg opp innen oppmeldingsfristen.

Som hovedregel må emne(r), inkludert praksis og hovedprosjekt være bestått for å kunne fremstille seg til eksamen. Unntaket er hvis sluttvurderingen av emne(r), praksis og hovedprosjekt foretas etter tidspunkt for eksamen.

For å få godkjent eksamenskarakter, forutsetter det at emne(r), inkludert hovedprosjekt og praksis er bestått/godkjent.

For de studier der vurderingsmappe er et arbeidskrav, må vurderingsmappen være innlevert i forkant for at studenten skal kunne avlegge uttrukket eller obligatorisk eksamen. Ved mangelfull vurderingsmappe, gis studenten tid frem til neste ordinære eksamen til å ferdigstille denne. Dersom emnekarakteren basert på vurderingsmappen er vurdert til stryk (F) før eksamen, vil studenten ikke bli gitt mulighet til å gå opp til eksamen. For de studier som krever vurderingsmappe, fremgår det i vedlagte emnebeskrivelser i den aktuelle studieplan.

Dersom en student har påklaget et vedtak om ikke bestått arbeidskrav, kan studenten velge å gå opp til eksamen i emnet. Dersom studenten ikke får medhold i sin klage, blir eksamen annullert.

Studenter som er tatt opp til et studieprogram blir automatisk oppmeldt til eksamen.

En student som på grunn av sykdom eller annen vektig grunn ikke kan møte til eksamen, må umiddelbart gi fagskolen beskjed.

Gyldig fravær er fravær på grunn av dokumentert sykdom eller annen dokumentert fraværsgrunn. Dokumentasjon på fravær ved eksamen skal leveres til fagskolen innen to dager etter at eksamen ble påbegynt.

Ved gyldig fravær av ordinæreksamen, vil neste gjennomførte eksamen telles som første forsøk.

Som en student har du rett til å en begrunnelse på karakteren du får på en  eksamensbesvarelse. Du har også rett til å klage på karakteren.

Mer finner du under Studenters rettigheter og plikter.

Forsøk på fusk er når en student forsettlig eller grovt uaktsomt handler i strid med forskrifter og retningslinjer for eksamen og vurdering.

Fusk kan være å:

  • bruke hjelpemidler som ikke er tillatt på eksamen
  • utgi andres arbeid som eget
  • sitere kilder uten å benytte kildehenvisning.
  • benytte kunstig intelligens til å produsere tekst som en oppgir til å være eget arbeide.

Dersom det under eksamen oppstår mistanke om fusk eller forsøk på fusk, skal studenten straks gjøres oppmerksom på at han/hun vil bli rapportert. Dette gjelder også for studenter som eventuelt yter hjelp. Studenten kan da velge om han/hun vil fortsette eller avbryte eksamen. I etterkant av mistanken, vil studenten ha muligheten til å bli hørt før det fattes vedtak om eventuell annullering av vurdering og/eller utestenging.

Har en student forsettlig eller grovt uaktsomt fusket, eller forsøkt å fuske, blir vurderingen annullert og studenten risikerer å bli utestengt fra AOF Østfold – fagskolen. Utestenging kan også bety å miste retten til å gå opp til eksamen i inntil ett år.

Vitnemål og emnebevis

Krav til vitnemål er regulert i fagskoleloven §19 og fagskoleforskriften §37 og §38, samt §41, samt forskrift om opptak, studier og eksamen ved AOF Østfold – Fagskolen, kap. 2 og kap. 3

  • Fagskolen skal utstede vitnemål for fullført fagskoleutdanning 
  • Vitnemålet skal omfatte de emner som inngår i utdanningen og det skal påføres emnenes omfang som studiepoeng og de karakterene som er oppnådd.  
  • På vitnemålet beskrives emnene og overordnede læringsutbyttebeskrivelser iht. NKR-nivået og kvalifikasjonen som er oppnådd. Det skilles mellom fagskole 1 på nivå 5 for studier med normert tid på inntil ett år og fagskole 2 på nivå 5 for studier med normert tid to år. 
  • På vitnemålet skal fagretning, fordypning og tittel med beskrivelse av innholdet på hovedprosjektet fremgå. 
  • Det utstedes normalt kun ett vitnemål pr. kandidat. I særlige tilfeller hvor det kan sannsynliggjøres/dokumenteres at vitnemål er tapt, kan det utstedes nytt vitnemål. Hver side stemples med «DUPLIKAT». Dersom kandidaten forbedrer karakterer som inngår i vitnemålet, dokumenteres dette gjennom karakterutskrift. 

For at fagskolen skal kunne utstede vitnemål, må minst 30 av studiepoengene som skal inngå i beregningsgrunnlaget, være avlagt ved fagskolen. Det er normalt den siste fagskolen som har en student før fullført utdanningsløp, som har ansvaret for å utstede vitnemålet. Ved godskriving mellom fagskoler kan det avtales særskilte ordninger for utstedelse av vitnemål mellom de berørte fagskolene. 

Studenter som avbryter sin utdanning vil få utsedt emnebevis for fulførte og bestått emner. 

Skjemaer:

Jf. fagskoleloven § 22

En student har rett til å få en begrunnelse for karakterfastsettingen.

Hvis karakteren kunngjøres elektronisk, og studenten kan kreve begrunnelsen elektronisk, må studenten kreve begrunnelse innen én (1) uke etter at karakteren blir kunngjort.

Hvis karakteren kunngjøres på en annen måte, må studenten kreve begrunnelse innen én (1) uke etter at studenten fikk kjennskap til karakteren, men likevel ikke senere enn tre uker etter at karakteren ble kunngjort.

Hvis karakteren er gitt for en muntlig eksamen eller en bedømmelse av praktiske ferdigheter, må studenten kreve en slik begrunnelse umiddelbart etter at karakteren er formidlet. Dette kan du ikke be om i ettertid!

Ved disse tilfellene skal ikke dette skjema benyttes:

1. Karakterbegrunnelse etter muntlig eksamen, muntlig høring/prestasjon

Hvilken karakter skal du ha begrunnelse for?(Påkrevd)

Frist for å be om karakterbegrunnelse er senest en (1) uke fra du ble kjent med karakter.

Karakter etter muntlig eksamen/høring/prestasjon, må du be om karakterbegrunnelse på stedet. Du kan ikke be om dette i ettertid.
MM slash DD slash YYYY
Navn på emnet fremgår i fagskolens studieplan på våre nettsider. Her finner du studieplanen
MM slash DD slash YYYY
I all hovedsak skal kandidatnummer oppgis i besvarelsen på eksamen. Nummeret skal du sette inn i dette skjema.

For deg som kun tar en enkeltmodul eller et enkeltemne (spesielt på helse og oppvekst), er det ikke alltid kandiatnummer blir tildelt. Da setter du inn navnet ditt.

Ved formell klage er klagefristen senest 3 uker etter at du ble kjent med,- eller skulle vært kjent med vedtaket/resultatet/karakter.

Viktig informasjon vedrørende klage på karakterfastsetting: Før du sender inn klage på karakter, bør du be om en karakterbegrunnelse. Dette for å avklare hvilke vurderinger som er lagt til grunn for karakteren.

Fristen for å be om en begrunnelse er 1 uke etter at du mottok den skriftlige karakteren. En karakterbegrunnelse skal normalt gis innen 2 uker. Klagefristen på 3 uker begynner å løpe på nytt etter at begrunnelse er gitt.

For eksamenskarakterer og emnekarakterer: Benytt dette skjemaet:

Følgende vedtak kan du formelt klage på:

1. Opptak
2. Godskriving og fritak
3. Emnekarakter
4. Formelle feil ved eksamen, tester og lignende
5. Eksamenskarakter
6. Annullering
7. Særskilt tilrettelegging
8. Utestengning og bortvisning
9. Skikkethet
10. Politiattest
11. Andre enkeltvedtak

Behandlingen av dine personopplysninger.(Påkrevd)

Velg riktig alternativ(Påkrevd)

Alle vedtak på klager blir sendt elektronisk til digital postkasse. Du er selv ansvarlig for at kontaktopplysninger i folkeregisteret er korrekte.

Sett inn kontaktinformasjon
Navn(Påkrevd)
Adresse(Påkrevd)

Et vedtak er en beslutning på noe. En karakter er også et vedtak.

Klagegrunnlaget du kan klage på, er hjemlet Forskrift ved AOF Østfold - Fagskolen.

Den som klager plikter å sette seg inn i rettighetene for klageadgang i sistnevnte forskrift.

Normal klagefrist er tre (3) uker fra du ble kjent med vedtaket (karakter/beslutning). Det betyr at om du klager etter klagefristen, avvises klagen automatisk!
MM slash DD slash YYYY

Mener du at det er gjort feil i behandlingen av saken din, har du rett til å klage etter forvaltningsloven § 28. Du må opprettholde klagefristen og i klagen må det komme klart frem hva du klager på, og hva du mener er gjort feil.

Hva skjer etter du har klaget?
• Om du får medhold i klagen, vil du få beskjed om dette.
• Om du får avslag på klagen, vil du få beskjed om dette, samt eventuelle retningslinjer for anke til neste klageinstans.



Dra og slipp filer her, eller
Max. file size: 8 MB.

    Personvernerklæring(Påkrevd)

    1. Sviktende studiekvalitet og avvik
    Gi tilbakemelding om viktige forhold som påvirker studiekvaliteten negativt. Det kan være brudd på krav i lov, forskrifter, formelle rutiner og annen styringsdokumentasjon. Det kan være at det er fare for at oppnådd læringsutbytte ikke samsvarer med det som står oppført i studieplan. Det kan være dårlig organisering, dårlig læringsmiljø, manglende arbeidslivstilknytning, manglende undervisning, dårlig kommunikasjon, stadig og uforutsette endringer i timeplan o.l.

    Din tilbakemelding gir skolen viktigkunnskapsgrunnlag i forbedringsarbeidet. I tillegg til fortløpende tilbakemeldinger gjennom skoleåret, er det også tilbud om formelle samtaler med studenter og ansatte som kan avdekke sviktende studiekvalitet.

    2. Forbedringsforslag
    Har du et forslag eller en god ide til hvordan vi kan forbedre oss, vil din tilbakemelding være viktig i forbedringsarbeidet vårt.

    3. Driftsaktuelle forhold eller renhold
    Meld fra om dårlig luft, innetemperatur, renhold, servicetilbud, skifte av lyspære eller lignende. For raskest mulig tilbakemelding er det viktig at du husker å melde hvilket rom på studiestedet forholdet gjelder.

    4. Noe er alvorlig - formell varsling for studenter
    Jf. § 15 Læringsmiljø. Det kan være tilfeller av ekskluderende miljø, upassende, truende eller forstyrrende oppførsel, diskriminering, manglende tilrettelegging eller lignende. En student har rett til å melde ifra om kritikkverdige forhold der fagskolens plikt er å legge forholdene til rette.

    Kritikkverdige forhold kan innebære
    • fare for liv eller helse,
    • fare for klima etter miljø,
    • myndighetsmisbruk,
    • uforsvarlig læringsmiljø,
    • brudd på personopplysningssikkerheten.

    5. Lyst å delta i våre utviklingsprosjekt
    Fagskolen er under kontinuerlig utvikling. Det opprettes nye utdanninger, vi endrer på eksisterende utdanninger, vi utvikler våre undervisningslokaler og undervisningsmetoder for å opprettholde kvalitet. Dette er viktig for å kunne tilby våre studenter de beste forutsetningene i læringsprosessen før de får utdelt vitnemål og sendes ut i yrket. Innsatsen og bidraget ditt blir selvsagt godtgjort per arbeidstime. Under utvikling av nye utdanninger eller endring i eksisterende utdanninger trenger vi blant annet studentperspektivet i forbindelse med:
    • innholdet i emnene
    • arbeidsbelastning i utdanningen
    • læringsutbytte
    • opptakskrav
    • navn på utdanningen

    Før du registrerer en alvorlig hendelse/varslingssaken (4) her, bør du allerede ha varslet:
    • tillitsvalgt og/eller
    • faglærer/studiekoordinator og/eller
    • utdanningsleder/fagleder

    Dette for å forhindre videre forløp raskest mulig. For å sikre at saken behandles iht. krav, kan du deretter registrere hendelsen her.
    Hvem er du?(Påkrevd)
    Hvilken enhet tilhører du?(Påkrevd)
    I hvilken enhet i skolen gjelder saken/tilbakemeldingen?(Påkrevd)


    En student har rett til å melde ifra om kritikkverdige forhold der fagskolens plikt er å legge forholdene til rette. For ansatte gjelder samme forhold, jf. arbeidsmiljøloven. Her henvises til retningslinjene i Vikens HMS håndbok og intern rutine for varsling.

    MM slash DD slash YYYY
    Navn(Påkrevd)
    Sett inn navn/kontaktinfo
    Max. file size: 8 MB.
    Personvernerklæring(Påkrevd)
    Navn(Påkrevd)
    Max. file size: 8 MB.