-Dette skal bli min billett til en fast og trygg jobb!

Skribent og foto: Tom Helgesen

AOF Østlandet, Østfold fylkeskommune og NAV kombinerer IKT-opplæring og coaching i pilotprosjekt.

– Da jeg hørte at dette tiltaket kombinerte koding og coaching, meldte jeg raskt min interesse. Målet er at utdanningen  skal resultere i en sikker jobb innen teknologifaget!

Ordene uttales med begeistring av 28-årige Simen Iversen fra Fredrikstad. Vi treffer ham i HUB Phønix i Fredrikstad, et kompetansesenter og nettverksnav for Østfold innen bærekraft. Han er en av 25 unge som deltar på dette pilotprosjektet i regi av AOF Østlandet, Østfold fylkeskommune og NAV.

Målgruppen er ungdom og unge voksne i aldersgruppen 19 til 30 år. Det er ingen krav til tidligere utdanning, men kandidatene må ha interesse for IT og programmering/koding. Og ikke minst at de  er villige til å utvikle seg og å lære nytt.

Simen forteller at han har vært gjennom et trøblete arbeidsliv de siste årene, og har nå gått arbeidsledig siden mai 2024. Som fersk pappa er han ekstra motivert for å komme tilbake til arbeidslivet og sikre familien en stabil og god inntekt.

– Jeg har alltid vært interessert i koding og programmering, men har jeg aldri tenkt at det kunne være en mulig yrkeskarriere da jeg har hatt en tendens til å gi opp for lett. Men her møter vi en læremetode som fungerer veldig godt for meg. Allerede etter et par uker, har jeg både lært masse koding og ikke minst kjent på egenmestring. Det har gitt meg troen på en god yrkesframtid.

Simen Iversen fra Fredrikstad (i midten) i full konsentrasjon med koding i lokalene til HUB Fredrikstad, tett fulgt opp av veilederne Ellie  Maria Pedersen og Peter Valderhaug. – At det er nettopp Peter og Ellie Marie som leder kurset, bidro også til at jeg fikk troen på at dette ville bli et yrkesmessig vendepunkt for meg, sier han.

Kompetanse fra gaming

– Felles for alle deltagerne, er at de av ulike årsaker står utenfor arbeidslivet, forteller prosjektleder Peter Valderhaug, fagansvarlig for coaching og relasjonsledelse hos AOF Østlandet. – Gjennom personlig veiledning og faglig påfyll skal de bli rustet til å søke seg ut i arbeidslivet som programmerere etter endt utdanning.

Mange av deltagerne har relevant kompetanse fra gaming- og e-sportmiljøer, og har med det opparbeidet seg emosjonell intellekt og «skills» innen kommunikasjonsferdigheter. Et perfekt utgangspunkt til å bidra til det digitale skiftet i næringslivet. 

– Det største utfordringen med offentlige arbeidsmarkedstiltak, er at de er standardiserte. Her kan vi ha individuell tilpasning gjennom personlig coaching. Det bidrar til at vi eliminerer problemstillinger om at man ikke passer inn eller er utrygge. Her får man lov til å komme med den bagasjen man har og å være seg selv.

Snakker samme språk

Med seg i undervisningen har han IT-utvikler og kodelærer Ellie Marie Pedersen fra GET-Academy. I likhet med Peter, har også Ellie Marie lang erfaring som gamer i tillegg til tradisjonell utdanning.

– Det er en stor fordel at vi begge «snakker samme språk» som deltagerne. Hos oss får de lært seg både programmering og sosiale ferdigheter i kjente og trygge rammer og føle de mestrer noe. Og med det øke sine livsskills.

Oppstartsfasen har forløpt veldig bra, forteller hun.

– Jeg er positivt overrasket over kvalifikasjonene og motivasjonen til de som gjennomfører forkurset. Det er også flott å se at de som kan en del om koding fra før gjerne hjelper de mer uerfarne. Det viser at også gruppedynamikken fungerer godt etter veldig kort tid.

5-ukers grunnkurs

Tiltaket startet som et 5-ukers forkurs i november, etter en utvelgelsesprosess av NAV. Målet er å gi deltagerne grunnleggende opplæring i web-teknologier og programmeringsspråk, og arbeidslivskompetanse inn mot IKT-bransjen. Men det skal også være en avklaring av deltakernes interesser, sosiale ferdigheter og faglige nivå.

– En viktig del av forkurset blir å avklare hvilken type jobbmiljø den enkelte deltakeren vil passe å jobbe i, forteller AOF Østlandets daglige leder og fagskolerektor Christian Skyum. – For eksempel om de er mest egnet til å jobbe med front-end eller back-end, om de egner seg mest med å jobbe med kunder, eller om de kan ha en mer tilbaketrukken rolle.

Alle som gjennomfører forkurset vil opparbeide seg en basisplattform man vil ha nytte av og som man kan bygge videre på som yrkesutøvere i IKT-bransjen, understreker han.

Stort fokus på praksis

Etter forkurset vil 15 deltagere bli tilbudt plass i neste fase av utdanningsløpet. Først en generell del før det bærer ut i praksis, via en samarbeidsavtale mellom AOF Østlandet, NAV og Østfold fylkeskommune.

– Som følge av flere år utenfor arbeidslivet, er mangelen på praktisk erfaring en utfordring for mange. Derfor vil det være viktig med praktisk opplæring og støtte i en tidlig fase for å bygge selvtilliten i reelle arbeidssituasjoner.

Etter tre praksisperioder, er deltagerne ferdig uteksaminert i desember 2025. Forhåpentligvis med et jobbtilbud i sikte.

Basert på tre ulike læreplaner

– Hvert tema har en spesifikk vinkling mot hvordan det støtter opp under effektivisering, sikkerhet og innovasjon innenfor sine områder innen IKT-faget, og tilhørende fagområder, sier Skyum. 

– Gjennom relevante og grunnleggende opplæring i de programmer og verktøy som IKT-bransjen i hovedsak benytter i dag, er målet å forme deltagerne til yrkesutøvere som kan bidra positivt til både økonomisk verdiskaping og samfunnsutvikling. Opplæringen legger samtidig stor vekt på etikk, personvern, og profesjonalitet, som understreker viktigheten av samarbeid, ansvar og medbestemmelse i

arbeidslivet. Samtidig er det også viktig at deltagerne lærer seg gjeldende bransjestandarder for prosjektarbeid og arbeidsprosesser som benyttes i dag.

For å sikre at deltagerne oppnår ulike læringsutbytter gjennom dette prosjektet, samt som rammeverk for et

kompetansebevis, legges det opp til en avstemming mot tre ulike læreplaner. Disse har dannet grunnlaget for

fellesemner og spesialemner avhengig av det enkelte fagets karakter. Kildegrunnlaget er følgende:

• Modulstrukturert fag- og yrkesopplæring for voksne

• Læreplan i vg3 IT-utviklerfaget (IUV03‑01)

• Læreplan i vg3 IT-driftsfaget (ITD03‑01)

– Ved å tilby IKT-kunnskap, sosial kompetanse og personlig coaching i samme klasserom, når vi et stort spekter av kandidater som av ulike årsaker står utenfor arbeidslivet, sier Peter Valderhaug, fagansvarlig for coaching og relasjonsledelse hos AOF Østlandet. –  I tillegg kan vi skape et miljø med trygge og gjenkjennbare rammer, som er et godt utgangspunkt for at deltagerne skal blomstre.

Skape varig, positiv endring

Skyum er ikke i tvil om at dette pilotprosjektet har potensial til å skape en betydelig varig, positiv endring for deltakerne og samfunnet som helhet.

– Ved å kombinere praktisk IT-opplæring med personlig utvikling, håper vi å utruste deltakerne med både tekniske ferdigheter og nøkkelkompetanser som er avgjørende i dagens arbeidsmarked. Jeg er trygg på at deltakerne vil utvikle en sterkere tro på egen evne til læring og mestring med vår tilnærming basert på «growth mindset».

Gjennom et sterkt fokus på individuell vekst, samarbeid og praktisk erfaring, sikter de mot å skape en transformativ opplevelse som ikke bare øker deltakernes jobbmuligheter, men også styrker deres selvtillit og livskvalitet.

«Målet er å se deltakere som går fra å være arbeidssøkere til å bli ettertraktede IT-profesjonelle, klare til å møte morgendagens utfordringer med kompetanse og pågangsmot» Christian Skyum, AOF Østlandets daglige leder og fagskolerektor Christian Skyum

AOF Østlandets daglige leder og fagskolerektor Christian Skyum, er ikke i tvil om at dette pilotprosjektet har potensial til å skape en betydelig varig, positiv endring for deltakerne og samfunnet som helhet.

Gjennom et sterkt fokus på individuell vekst, samarbeid og praktisk erfaring, sikter de mot å skape en transformativ opplevelse som ikke bare øker deltakernes jobbmuligheter, men også styrker deres selvtillit og livskvalitet.

– Målet er å se deltakere som går fra å være arbeidssøkere til å bli ettertraktede IT-profesjonelle, klare til å møte morgendagens utfordringer med kompetanse og pågangsmot. Og aller helst at alle de 15 som går videre er i jobb også etter pilotprosjektet. Erfaringene fra piloten vil også kunne benyttes på flere fagområder, hvor vi i AOF Østlandet selvsagt vil bidra hvis det er ønskelig i hele vår region.