På skolen var Mathilde eleven som gjerne rakk opp hånden og meldte seg som elevrådslederkandidat, og hun satt som leder av studentparlamentet på Diakonhjemmet Høgskole. Politikk har hun også vært engasjert i.
Med både en mor og far i mediebransjen, var det ikke så rart at også Mathilde gikk i samme retning. Men en egenprodusert radioreportasje om hennes egen mormor, skulle endre alt. Hun utdannet seg til sykepleier og fikk jobb på sykehuset på Kalnes. Derfra gikk ferden til AOF Østfold i oktober i fjor. – Alt jeg har lært tidligere i livet og alt jeg har lyst til å lære, har ført meg til denne jobben, sier hun.
Da AOF Østfold søkte etter fagskolelærer innen somatikk på forsommeren i 2022, følte Mathilde det var en svært god match. To jobbintervjuer senere, fikk hun tilbud om ansettelse – og 1. oktober var hun i gang. I klasserommene sitter helsefagarbeidere som vil fordype seg i temaer som kroniske lidelser, samt kreftsykepleie og palliativ behandling.
– Kombinasjonen av lærerrollen og det helsefaglige aspektet passet ypperlig til min videre yrkesvei. At jeg har helsefaglig bakgrunn og – erfaring, gjør at jeg har svar på det meste jeg blir spurt om av studentene. Og det jeg ikke har svar på, må jeg skaffe meg. På den måten får også jeg hele tiden utviklet meg og oppdatert meg faglig. Jeg mener at det er viktig å være ærlig med studentene om at jeg ikke vet svaret på alt. Det å være ydmyk er en egenskap jeg setter svært høyt.
Det var mye undervisning i sykepleien også, som han har tatt med seg inn i denne jobben. I tillegg får hun brukt sine journalisterfaringer og språklige kunnskaper når hun retter oppgaver og veileder studentene.
– Jo, jeg føler at alt jeg har lært og erfart tidligere, kommer til sin rett her hos AOF Østfold.
Journalist eller forfatter
Mathilde vokste opp i Saltnes. Trygge og gode barndomsår, minnes hun.
– Et lite sted nær sjøen, hvor alle kjente alle. Det passet meg bra. Jeg har alltid væt supersosial av meg og er vel 99 prosent ekstrovert, sier hun – etterfulgt av en god latter. For ordens skyld: Ekstroverte personer beskrives som mennesker som blir oppfattet som sosiale, pratsomme, kontaktsøkende og utadvendte.
De obligatoriske skoleårene ble gjennomført henholdsvis på Spetalen barneskole og Råde ungdomsskole, innen hun valgte medielinja ved Glemmen vgs.
– Allerede fem år gammel, satt jeg med rødblyanten og rettet skrive- og grammatikkfeil i Fredriksstad Blad. Jeg har alltid vært veldig opptatt av det skriftlige språket.
14 år gammel fikk hun engasjement som journalist i Fredriksstad Blads ungdomsredaksjon U-Zone. Her ble hun i fem år, i tillegg til at hun ble brukt som frilanser av kulturavdelingen.
– Gjennom hele oppveksten, hørte jeg at jeg burde bli forfatter eller journalist. Så det var vel ingen som ble overrasket over at jeg valgte medielinja på Glemmen.
Ville bli sykepleier
Som en del av pensum det andre året på videregående, skulle hun lage en radioreportasje om sin egen mormor, som i sin tid hadde vært med på oppstarten av Borge sykehjem og jobbet hele livet som sykepleier. Det ble en gamechanger for Mathilde.
– Mormor hadde så mye spennende å fortelle fra sitt yrke, at jeg bestemte meg raskt for at det var sykepleier jeg skulle bli. Jeg har alltid elsket mennesker og vært drevet av nysgjerrighet, og dette trigget meg veldig. Jeg har i tillegg alltid hatt et veldig nært forhold til mormor da vi har bodd i generasjonsbolig, og er nok en av hennes største fans. I tillegg måtte det bli utdanning på Diakonhjemmet i Oslo, som jeg hadde hørt var en veldig god skole.
Dermed ble det å ta nødvendig faglig påbygg før hun startet på en bachelor i sykepleie i 2012.
– Det ble et par lange opphold da jeg fikk barn nummer én og ble veldig syk, og jeg var ferdig utdannet sykepleier først i 2018.
Hun fikk fast jobb på Kalnes, og fylte på med en toårig praktisk-pedagogisk utdanning (PPUY) i Halden.
– Det som fikk meg til å velge denne utdanningen, var blant annet at jeg likte så godt å veilede studenter som kom til avdelingen. Det å ha studenter, gjør at man selv må skaffe seg faglig påfyll hele tiden, noe jeg mener er en forutsetning for å gjøre en god jobb. Det er viktig å holde seg oppdatert i yrket.
– Jeg trivdes godt på sykehuset, selv om det var hardt arbeid og tredelt turnus. Samtidig med sykehusjobben, vikarierte jeg også en tid som lærer.
Viktig med videreutvikling
Ved siden av jobben som faglærer, påtar hun seg fortsatt vakter ved sykehuset. Det gjør at hun kan opprettholde fagkunnskapen og tilegne seg nye ferdigheter hun kan bruke i jobben som lærer.
– En perfekt kombinasjon, slår hun fast.
Mathilde er ikke i tvil om at AOF Østfold fyller en viktig rolle som kunnskapsformidler innen helsefagene.
– Helsefagarbeiderne er på mange måter grunnmuren i behandlingen, ved at de har størst mulighet til å være inne på rommet hos pasientene for observasjoner og stell. Samtidig blir de pålagt stadig flere oppgaver. Jeg har lært masse av helsearbeidere i min tid på sykehuset og jeg lærer masse av helsefagarbeiderne i klasserommet.
– Det er også fantastisk å se at de som starter hos oss uten helt å ha troen på seg selv, virkelig blomstrer gjennom mestring!