Studie- og kurstilbud    Fagbrev 

Gjenvinningsfaget

Har du praksis fra avfall- og gjenvinningsbransjen med sortering, håndtering og behandling av avfall og materialer, eller drift av maskiner og utstyr innen gjenvinning og avfallshåndtering? Da kan du få et håndfast bevis på din kompetanse med fagbrev i gjenvinningsfaget – et verdidokument som stadig blir viktigere for arbeidsgivere, og som styrker din posisjon i arbeidslivet.

Fagkurset er ditt første skritt på veien mot fagbrev og nye muligheter!

Påmelding Kontakt oss

Vg3 gjenvinningsfaget handler om håndtering og forvaltning av løsøregjenstander og stoffer som skal kasseres. Faget gir lærlingene kompetanse til å forvalte ressursene og verdiene som finnes i avfall, for å bidra til en bærekraftig samfunnsutvikling. Vg3 gjenvinningsfaget skal bidra til å utvikle fagarbeidere som er forberedt på et arbeids- og samfunnsliv med høye krav til miljøhensyn og gjenvinning.

Fagbrev i gjenvinningsfaget gir fordeler for både deg og bedriften!

  • Du styrker din rolle på arbeidsplassen.
  • Du får et håndfast bevis på din kompetanse.
  • Fagbrev skaper trygghet for deg og for din arbeidsgiver.
  • Med fagbrev står du sterkere i omstillingsprosesser.
  • Du kan få mer ansvar på arbeidsplassen.
  • Du stiller sterkere på arbeidsmarkedet.
  • I mange tilfeller medfører fagbrev høyere lønn.

Som fagarbeider i gjenvinningsfaget er du en nøkkelperson i arbeidet med å sikre bærekraftige løsninger for samfunnet. Kvalifiserte ansatte er avgjørende for å håndtere avfall på en trygg, effektiv og miljøvennlig måte – og for å bidra til økt materialgjenvinning og redusert miljøbelastning.

Dokumentert kompetanse gjennom fagbrev gir både deg og virksomheten et fortrinn når det gjelder å møte strenge krav til kvalitet, sikkerhet og miljø. Din faglige innsikt bidrar til bedre sortering, effektiv drift og optimal ressursutnyttelse.

På denne måten styrker du ikke bare virksomhetens rolle i den sirkulære økonomien, men også grunnlaget for trygge arbeidsplasser og en bærekraftig fremtid.

Bærekraft i praksis for gjenvinningsfaget.

Bærekraft i praksis for de som jobber med gjenvinningsfaget handler om å forvalte ressurser på en måte som ivaretar miljøet, fremmer sosialt ansvar og sikrer økonomisk bærekraft for både virksomheten og samfunnet.

Dette innebærer å sikre korrekt sortering og håndtering av avfall, bidra til økt materialgjenvinning og redusere utslipp gjennom effektiv drift. Gjenvinningsarbeidere spiller en viktig rolle i å forlenge levetiden til ressurser og redusere behovet for nyproduksjon, noe som gir direkte miljøgevinst.

Sosial bærekraft ivaretas ved å bidra til tryggere nærmiljøer, opplysning om miljøbevissthet og rettferdig behandling av både kolleger og brukere. Økonomisk bærekraft oppnås gjennom ressursutnyttelse, effektiv logistikk og redusert kostnad knyttet til avfallshåndtering.

Bærekraftig arbeid i gjenvinningsfaget handler også om å være en god rollemodell – å vise ansvar, følge regelverk og skape tillit til at avfall faktisk blir en verdifull ressurs i det grønne skiftet.

Fagkurset i gjenvinning tar for seg:

Ettersom du allerede har lang erfaring i ditt fagområde, vil mye av undervisningen være kjent for deg. Dette fagbrevkurset skal forberede deg til den teoretiske eksamen som privatist og har fire kjerneelementer:

Kjerneelementet helse, miljø og sikkerhet handler om kunnskap om, og sammenhengen mellom, sikkerhet, helse, ressursforvaltning og bransjens miljøpåvirkning. Det handler også om bruk av verneutstyr, smittevernutstyr og avvikssystemer. Videre handler det om kunnskap om risikovurdering og forståelse av fagets rolle i miljøarbeidet.

Kjerneelementet maskiner, utstyr og teknologi, handler om bruk av mekaniske, hydrauliske og elektriske systemer for avfallshåndtering. Kjerneelementet handler også om bruk av digitale applikasjoner, feilsøking og vedlikehold av maskiner og utstyr.

Kjerneelementet produksjon og dokumentasjon handler om prosesser for behandling og gjenvinning av avfall. Kjerneelementet handler også om å se forbedringspotensialet ved drift og produksjon og om å dokumentere håndtering av avfall i henhold til dokumentasjonskrav. Videre handler kjerneelementet om å veilede kunder og samfunnet for øvrig og om å skape forståelse av betydningen av gjenvinning.

Kjerneelementet håndtering av avfallsressurser handler om håndtering av ulike typer avfall og om å utnytte ressursene i avfallet. Kjerneelementet handler videre om kunnskap om de ulike aktørene i gjenvinningsbransjen og om å følge rammebetingelser for avfallshåndtering. Det handler også om hvordan miljøet påvirkes av avfallet, og hvordan samfunnet håndterer dette.

Opptakskrav

På dette fagkurset trenger du kun 2–4 års praksis før du kan starte. Dette er en flott mulighet for deg med begrenset erfaring til å opparbeide nødvendig praksis mens du kombinerer utdanning med jobb. Når du har oppnådd tilstrekkelig praksis, vil du være klar til å gå opp til den praktiske fagprøven.

Språknivået til deltakeren bør tilsvare B1 nivå, eller høyere.

Praktisk informasjon

Teoretisk prøve

Du melder deg opp til den teoretiske prøven på privatistportalen.

Høst
Fra 1. september kl. 00:00 til 15. september kl. 23:55

Vår
Fra 15. januar kl. 00:00 til 1. februar kl. 23:55

Praktisk prøve:

Kandidaten melder seg selv opp til den praktiske prøven på hjemmesiden til fylkeskommunen i det fylket du har registrert bostedsadresse. Du kan melde deg opp når du har bestått den teoretiske prøven og kan dokumentere 5 års relevant praksis i faget. (8700 timer)

Prøveavgiften er ikke inkludert i kursprisen, og betales samtidig med at du melder deg opp til teoretisk eller praktisk prøve, med mindre du har en fått tildelt en fylkeskommunal plass.

Fagbrev på jobb er en opplæringsordning der voksne arbeidstakere kan gjennomføre opplæring i bedriften de er ansatt der målet er fag- eller svennebrev. Før ordningen kan starte må kandidaten dokumentere arbeid i det aktuelle lærefaget i minimum 1 år i en 80-100% stilling. Kandidaten må bestå en skriftlig eksamen og gjennomføre en fag- eller svenneprøve, begge på norsk.

Alle lærefag er aktuelle for opplæringsordningen fagbrev på jobb.

Ta kontakt med kursansvarlig hvis du ønsker ytterligere informasjon.

  • Fagbrev-kurset er godkjent for søknad om lån og stipend i Lånekassen. Søknaden finner du her.  
    Mulighet for avdragsfaktura: AOF tilbyr deltakere som ikke mottar lån fra Lånekassen mulighet for avdragsfaktura.
  • Er du medlem i en fagforening, vil du i mange tilfeller kunne søke om stipend til utdanning. Enkelte forbund har egne stipendordninger. Vi anbefaler at du kontakter ditt forbund for hvilke ordninger de tilbyr.
  • Kan du dokumentere minimum 7000 timer relevant praksis i faget og har folkeregistrert adresse i Østfold eller Akershus, kan du søke om å få utdanningen finansiert. Timetallet tilsvarer 4 år i 100% stilling.

NB! Ta kontakt med oss for nærmere opplysninger om de ulike støtteordningene!

En praksiskandidat er en voksen som har jobbet i fem år eller mer og har som mål å ta fag- eller svennebrev, uten å være elev eller lærling. I løpet av praksistiden må du ha hatt arbeidsoppgaver innenfor de mest vesentlige delene av innholdet i læreplanen for faget.

For å melde deg opp til fag- eller svenneprøve er kravet:

  • Fem års praksis i faget (fem og et halvt år i enkelte fag).
  • Bestått en teoretisk Vg3 eksamen.

Voksne som ønsker å melde seg opp til selve fagprøven må dokumentere minimum 5 års relevant, godkjent praksis og bestått tverrfaglig teoretisk eksamen i faget, før fagprøven kan avlegges. Det er det fylkeskommunale Fagopplæringskontoret som godkjenner praksis.

Les mer om praksiskandidatordningen for fagbrev her!

Er du i jobb, men har mindre enn 5 års praksis og ønsker å få fagbrev/svennebrev? , kan ordningen med fagbrev på jobb være et alternativ for deg.  Målgruppen for denne ordningen er voksne i arbeidslivet som har fullført grunnskolen eller tilsvarende opplæring, har noe praksis fra lærefaget, men behov for noe veiledning og opplæring før de kan gå opp til fagprøven. Teoriundervisningen er det sammen som for praksiskandidater.

Dette passer for deres ansatte som er voksne og har jobbet lenge innenfor et fag.

Opplæring i bedrift (Dokumentasjonsordning (tiden varierer))

Varighet: Krav til minst 5 års praksis

  • Dokumentasjonsordning, som betyr at du ikke får opplæring.
  • Målgruppen er voksne som har jobbet lenge innenfor et fag.
  • Du må ha relevant og allsidig arbeidserfaring i et lærefag.
  • Kreves minimum fem års allsidig praksis i faget, altså bred arbeidserfaring.
    • Du som arbeidsgiver må dokumentere relevant praksis i faget for aktuell kandidat. Vi som kursarrangør har utarbeidet maler til dette som kan fås på forespørsel, denne ivaretar punktene nevnt nedenfor.
      • Dokumentasjon av praksis
      • Dokumentasjonen er ofte attester fra arbeidsgivere, eller dokumentasjon på tidligere relevant skolegang.
      • Attestene skal bekrefte kompetansen din, og må inneholde:
      • startdato og ev. sluttdato
      • stillingsprosent, ev. antall timer
      • stillingsbeskrivelse
      • beskrivelse av arbeidsoppgaver som er relevant for faget
      • dokument med bedriftslogo og/eller bedriftstempel
      • underskrift av arbeidsgiver
      • CV, timelister, lønnsslipper og arbeidsavtaler er ikke godkjent dokumentasjon.
  • Kreves også bestått skriftlig eksamen i lærefaget, ikke fellesfag.
    • AOF Østlandet sørger for denne undervisningen som fører frem til skriftlig eksamen i lærefaget. Denne må være bestått før kandidaten kan melde seg opp til avsluttende praktisk prøve. (fagprøve)

Praksisen må dokumenteres og godkjennes av fylket ditt. Du kan få redusert tiden du må jobbe gjennom realkompetansevurdering eller godskriving av praksis. Dette gjelder for eksempel dersom du har relevant skolegang, altså videregående.

Finansiering

For at vi skal kunne søke utdanningen finansiert for deg må du:

  • dokumentere minimum 7000 timer relevant praksis i faget ved oppstart. (Timetallet tilsvarer 4 år i 100% stilling.)
  • Ha bostedsadresse i Akershus fylkeskommune.

Utdanningen er finansiert  Akershus fylkeskommune

Kursinfo

Kursid: 600161

Påmelding Kontakt oss