Studie- og kurstilbud    Fagbrev 

Service- og administrasjonsfaget

Har du 4 år, eller mer praksis med kontorarbeid fra privat eller offentlig sektor med administrative oppgaver og serviceleveranse?
Da kan du få et håndfast bevis på din kompetanse med fagbrev i service- og administrasjonsfaget – et verdidokument som stadig blir viktigere for arbeidsgivere, og som styrker din posisjon i arbeidslivet. Fagkurset er ditt første skritt på veien mot fagbrev og nye muligheter!

 
 
Påmelding Kontakt oss

Om teorikurset service- og administrasjonsfaget

Jobber du med kontorarbeid fra privat eller offentlig sektor med administrative oppgaver og serviceleveranse, men mangler formell kompetanse? Ta teorikurs til fagprøven (Vg3) service- og administrasjonsfaget.

service- og administrasjonsfaget handler om å koordinere og utføre administrative driftsoppgaver. Videre dreier faget seg om å tilpasse informasjon og kommunikasjon til ulike brukere, medarbeidere og ledere i en virksomhet. Basert på virksomhetens mål og kjerneoppgaver skal faget bidra til å utvikle administrative tjenester som dekker behovene til brukerne, virksomheten og samfunnet. Faget skal bidra til å utdanne selvstendige og omstillingsdyktige service- og administrasjonsmedarbeidere som planlegger, gjennomfører, dokumenterer og vurderer eget arbeid, og som kan bidra til en effektiv og bærekraftig drift av virksomheter.

Hvorfor ta fagbrev?

  • Din faglige ekspertise bidrar til å optimalisere arbeidsprosesser, forbedre serviceleveranser og sikre effektiv informasjonsflyt. 
  • Som fagarbeider innen service- og administrasjonsfaget styrker du virksomhetens konkurranseevne i en bransje der kvalifiserte ansatte er avgjørende for effektiv drift og god kundebehandling..
  • Du styrker din rolle på arbeidsplassen og stiller sterkere på arbeidsmarkedet.

Opptakskrav

  • Minimum 4 års relevant praksis.
  • Språknivå bær tilsvare nivå B1, eller høyere. 

Dette lærer du

Kurset forbereder deg til den teoretiske eksamen som privatist. Mye vil være kjent fra din erfaring, men du får samtidig dypere innsikt i fagterminologi og de tre kjerneelementene i service- og administrasjonsfaget.

Kjerneelementet lønnsemd og utvikling handlar om korleis ulike faktorar kan bidra til høgare effektivitet, kvalitet og lønnsemd i verksemda. Det handlar òg om å følgje regelverk for arbeidslivet og for helse, miljø og sikkerheit. Vidare handlar kjerneelementet om å oppfylle miljøkrav og bruke ressursar effektivt.

Kjerneelementet organisasjon og verksemdstøtte handlar om å planleggje, organisere, leggje til rette for og utføre oppgåver som støttar styring og drift av verksemder. Kjerneelementet inneber å forstå og arbeide etter måla og kjerneoppgåvene til verksemda. Vidare handlar kjerneelementet om korleis organiseringa av verksemda påverkar drift og arbeidsoppgåver.

Kjerneelementet kommunikasjon og service handlar om å gjere administrative prosessar stadig betre og meir brukarvennlege. Kjerneelementet inneber å tilpasse kommunikasjonen og servicen til brukarar internt og eksternt og om å representere verksemda.

Eksamen

  • Eksamen: fem timer skriftlig uten forberedelsesdel (SOA0301).

  • Frister for oppmelding (privatist): 15. januar–1. februar (vår) og 1.–15. september (høst).

  • Oppmelding: via Privatistportalen.

  • Fagprøve: etter bestått teorieksamen og 5 år (≈ 8700 timer) relevant praksis.

Kursinfo

Kursid: 600197

Påmelding Kontakt oss