Spesialpedagogikk og flerkulturelt arbeid i skole, barnehage og SFO
Fagskoleutdanningen er GRATIS og gir 60 studiepoeng. Kombinasjon av nettsamlinger og samlinger i fysisk klasserom på kveldstid.
Fagskoleutdanningen er GRATIS og gir 60 studiepoeng. Kombinasjon av nettsamlinger og samlinger i fysisk klasserom på kveldstid.
Møter du barn eller unge i jobben din som har behov for spesiell tilrettelegging?
Skulle du ønske at du hadde mer kunnskap om hva som er grunnen til at disse barna eller ungdommene har disse behovene og samtidig vite mer om hvordan du skal støtte og veilede dem slik at de blir inkludert i fellesskapet? Ønsker du få kunnskap om hvordan du skal jobbe godt med foreldre og andre enheter?
Alle barn og unge skal få mulighet til utvikling, mestring, læring og trivsel uavhengig av sine forutsetninger. Det er derfor viktig å avdekke de ulike behovene og finne metoder for å støtte og veilede dem i ulike situasjoner. Dette kan handle om store eller små tilrettelegginger knyttet opp mot diagnoser, sosiale utfordringer, språkvansker hos norskspråklige barn eller kulturelle og språklige utfordringer knyttet opp mot barn med en annen kulturell bakgrunn.
I dagens samfunn er det stadig flere som kommer i barnehage/skole med en annen kultur, noe som krever nye perspektiver på tilrettelegging
Det er viktig å fange opp de som har behov for tilrettelegging uansett årsak så tidlig så mulig for å forebygge sosiale vansker, lærevansker og frafall i skolen og senere frafall i arbeidslivet.
Samtidig er det viktig å jobbe forebyggende for å hindre at flere faller utenfor fellesskapet.
For å få til god inkluderingspraksis i barnehage og skole er det viktig at ansatte har kompetanse om å tilpasse læringsmiljøet til mangfoldet blant barn og elever, slik at alle får en reell mulighet til å delta i det faglige og sosiale fellesskapet uavhengig av sine forutsetninger.
Fagskoleutdanningen Spesialpedagogikk og flerkulturelt arbeid passer for helsefagarbeidere, omsorgsarbeidere, hjelpepleiere, barne- og ungdomsarbeidere og aktivitører.
NB! Ansatte med høyere utdanning kan også søke om studieplass, men må være oppmerksomme på at de studiepoengene de får ved å ta en fagskole ikke kan integreres med studiepoeng oppnådd ved høgskole eller universitet. Det er likevel mange med høyere utdanning som ønsker å studere ved en fagskole på grunn av den praktiske tilnærmingen til fagene.
Søkere kan også tas inn på bakgrunn av relevant realkompetanse.
Utdanningen består av 4 teorimoduler og 1 fordypningsmodul. I tillegg kommer praksis.
Arbeidskrav
Emne 1 – 4: I hvert emne skrives det en emneoppgave som vurderes til bestått/ikke bestått.
Emnet gir innføring i faget spesialpedagogikk med sentrale begreper samt forutsetninger og ideologier i et historisk, samfunnsmessig og kritisk perspektiv. Du får innblikk i de teoretiske perspektivene, intensjonene i den generelle delen av læreplanen samt lover, forvaltning og regelverket som omfatter faget. Temaer som tas opp er normalitet og annerledeshet, funksjonshemming og funksjonshinder, diskriminering og utestenging, spesialpedagogikk og etikk samt politikk og samfunn.
Praksis er en obligatorisk del av utdanningen og er viktig for å oppnå videreutdanningens målsetting. Det er viktig at praksisplassen er relevant for fagskoleutdannings innhold. Praksistiden vil til sammen utgjøre 350 timer (inkl. veiledning fra fagskolen) og gjennomføres parallelt med undervisning i emne 3 og 4. Praksis er satt til 10 uker, som kan tilrettelegges over 15 uker ved behov for at læringsutbyttene skal kunne oppnås.
Praksis kan avvikles på eget arbeidssted så sant arbeidsoppgaver og valgt problemstilling samstemmer med målene i studieplanen.
Den gjennomførte praksisen avsluttes med en praksisrapport/prosjektoppgave.
Opptakskrav for studiet er samtidig:
For opptak til ovennevnte fagskoleutdanning kreves dokumentert fullført og bestått yrkeskompetanse i ett av følgende yrkesfag, og skal dokumenteres med;
fagbrev i barne- og ungdomsarbeiderfaget, helsearbeiderfaget, omsorgsarbeiderfaget, aktivitørfaget (ev. fullført og bestått treårig yrkesfaglig opplæring med vitnemål fra utdanning før Reform 94), vitnemål som hjelpepleier (ev. med tildelt tittel «offentlig godkjent hjelpepleier» fra utdanning før Reform 94).
Ev. dokumentasjon på autorisasjon i ovennevnte yrkesfag er også gyldig dokumentasjon på forkunnskaper.
Søkere som skal opp til praktisk prøve (fagprøve) i et av de ovenstående fagene innen 6 måneder etter studiestart kan også søke studieplass og kan tas inn på betinget opptak. For å beholde studieplassen må studenten dokumentere at den praktiske prøven er bestått.
Søkere med minoritetsspråklig bakgrunn, fra land utenfor Norden og som tas opp til studiet på grunnlag av realkompetanse, må i tillegg dokumentere kunnskaper i norsk på minimum nivå B1 i alle delferdigheter jf. Europarådets referanserammeverk for språk.
Det er rullende opptak til utdanningen. Dette betyr at det kan søkes på skolens utdanninger helt frem til studiestart, så fremt det er ledige studieplasser. Mottatte søknader blir vurdert fortløpende. Alle søkere som tilfredsstiller ett av opptakskravene, enten de tilfredsstiller det formelle opptakskravet, betinget opptakskrav eller har likeverdig realkompetanse, prioriteres søknadene ut fra tidspunktet søkeren har dokumentert å tilfredsstille ett av opptakskravene. For å sikre seg studieplass, er det viktig at dokumentasjon på forkunnskaper jf. opptakskravet vedlegges søknaden når du søker studieplass eller lastes opp til «min side» snarest etter at søknad er sendt.
Tilstedeværelse: Det er tilstedeværelsesplikt og krav om minimum 75% tilstedeværelse pr. emne.
Vitnemål: Etter endt gjennomføring og beståtte deloppgaver/krav så vil man få et vitnemål på 60 studiepoeng.
Kurspris: Utdanningen er finansiert gjennom statlige midler.
Politiattest: Utdanningen krever politiattest.
Søknadene blir behandlet i den rekkefølgen de kommer inn. For å sikre deg en studieplass kan det være lurt å søke så fort som mulig. Vi gleder oss til å se deg!
NB! I søknadsskjemaet står det at påmeldingen er bindende. Hver enkelt søknad blir gjennomgått og de som kvalifiserer vil få tilbud om studieplass. Først når du har takket ja til studieplass er påmeldingen/søknaden bindende.
Studentene har praktisk erfaring innen egne fagområder. Denne gir anledning til å legge til rette for erfaringsbaserte læringsformer. Utdanningen legger derfor vekt på arbeidsformer som fordrer aktiv deltakelse fra studentene, og skal være nært til studentenes egne erfaringer og problemstillinger fra praksisfeltet, utfordringene i arbeidslivet og sentral teori. Arbeidsformene skal være med på å støtte studentenes egne initiativ, og tilrettelegges slik at studentene utvikler evne til samarbeid, kommunikasjon og praktisk yrkesutøvelse, samt økt forståelse og respekt for andres fagfelt. Videre skal arbeidsformene som benyttes bidra til å styrke studentenes motivasjon for egen videreutdanning, samt bidra til at studentene opplever nytte og gjensidighet gjennom faglig samarbeid. Fagskoleutdanningen bygger på grunnutdanning fra videregående opplæring for helse- og sosialpersonell. I studiet legges det vekt på vekselvirkning mellom teoretiske studier og praksisstudier for å synliggjøre det gjensidige avhengighetsforholdet mellom disse kunnskapstypene. Variasjon i valg av læringsmetoder er nødvendig for å oppnå en helhetlig kompetanse som omfatter både kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Et viktig pedagogisk prinsipp gjennom hele studiet er at studentene har ansvar for egen læring. Dette innebærer at studenten viser initiativ, tar ansvar for et felles læringsmiljø, og aktivt oppsøker læringssituasjoner og læringsarenaer. Fagansvarlig sin rolle blir i større grad å tilrettelegge for læring og støtte/veilede studentene i læreprosessen. Ansvar for egen læring stiller krav til studenten om bevissthet i forhold til læreprosesser og egne læringsbehov. Det er ikke synonymt med selvstudium. Ansvar for egen læring som pedagogisk prinsipp innebærer i langt større grad aktiv samhandling med andre aktører i læringsmiljøet for å kunne hente ut og nyttiggjøre seg læringspotensialet.
Som et supplement til tradisjonell klasseromsundervisning vil studentene gis tilgang til å kunne benytte Acampus som en læringsplattform. Studentene vil få tilgang til og tilbud om opplæring i Acampus. Acampus er et enkelt og oversiktlig kommunikasjons- og oppfølgingsverktøy. På Acampus vil faglærer legge ut timeplaner, semesteroversikt, fagstoff, arbeidsoppgaver og henvisninger til aktuelle lenker. Acampus gjør det også enkelt for studentene å opprettholde kontakt med administrasjon, faglærer og medstudenter.
Utdanning fra land utenfor Norden må være vurdert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse eller NOKUT. Vurderingen vedlegges sammen med dokumentasjonen på utdanningen (oversatt av autorisert translatør). Søkere med utdanning fra land utenfor Norden må i tillegg dokumentere å tilfredsstille språkkravet.
CV godkjennes ikke som dokumentasjon på forkunnskaper.
Krav til dokumentasjon:
relevant fag-/svennebrev el. vitnemål i yrkesfag.
Realkompetanse er forkunnskaper du opparbeider gjennom formell, ikke-formell og uformell læring. Realkompetansen må kunne vurderes som likeverdig med det formelle opptakskravet for at du skal kvalifisere til utdanningen.
Krav til dokumentasjonen:
Kursid:
Kurssted
Digitalt klasserom/ Varnaveien, Moss
Oppstart – Gjennomføring
Ny oppstartdato kommer.
Meld din interesse
Du kan trykke på «kontakt oss» og fylle ut kontaktskjema, velg utdanning i nedtrekks menyen, «hva ønsker du mer informasjon om.»
Pris
GRATIS
Kontakt
Turid Alice Andresen
turid.andresen@aofostfold.no
69 13 04 10 / 993 98 247
En fagskoleutdanning er en høyere yrkesfaglig utdanning. Utdanningene er godt tilpasset arbeidslivets behov og er både yrkesrettede og praksisrelaterte. AOF Østfold har aktuelle fagskoletilbud rettet mot voksne med fullført videregående skole eller erfaring fra yrkeslivet. Utdanningene gir kompetanse som kan tas i bruk direkte og er tilrettelagt slik at du kan kombinere studier og jobb.
Fagskoleutdanninger går over et halvt til to år og gir studiepoeng og vitnemål ved fullført utdanningsløp. En fagskoleutdanning på 60 studiepoeng gir gradsbetegnelsen «fagskolegrad».