Studiekompetanse

Vi hjelper deg videre til høyere utdanning!

Våre tilbud

Praktisk informasjon

Generell studiekompetanse gir deg mulighet til å søke en rekke studier ved universitet og høyskoler. Er du voksen, kan du klare deg med noen basisfag, avhengig av hva du har i bagasjen fra før. Vi hjelper deg med å finne ut av dette og har tilbud som passer, enten du vil kombinere studiene med jobb eller skaffe deg hele studiekompetansen på ett år. Fagene som inngår i generell studiekompetanse er: norsk, engelsk, matematikk, naturfag, samfunnsfag og historie.

Eksamen: Alle fag avsluttes med privatisteksamen. Eksamensavgiften er ikke inkludert i kursprisen, og betales samtidig med at du melder deg opp til eksamen. Frist for oppmelding til eksamen er 1. februar. All oppmelding til eksamen skal skje via internett til privatist.

Finansiering: Utdanningen er godkjent for søknad om lån i Lånekassen. Søknaden finner du på her på Lånekassens hjemmeside. Husk å levere/ sende inn deltakerkontrakt til AOF før du kan søke om lån og stipend.

Er du medlem i en fagforening, vil du i mange tilfeller kunne søke om stipend til utdanning. Enkelte forbund har egne stipendordninger. Vi anbefaler at du kontakter ditt forbund for hvilke ordninger de tilbyr.

Forkunnskaper: For å delta på undervisningen på videregående skoles nivå må det dokumenteres kunnskap og kompetanse på nivå med norsk grunnskole

Tilleggsopplysninger for minoritetsspråklige: Minoritetsspråklige søkere som ikke har fullført norsk grunnskole må dokumentere bestått norskprøve 3/B1 alle delprøver.

Generell studiekompetanse 23/5 – regelen

For å få generell studiekompetanse på denne måten må du i tillegg til de 6 fagene være fylt 23 år og ha 5 års yrkeserfaring eller omsorgsarbeid i hjemmet. Annen skolegang og militærtjeneste regnes med. Samordna opptak har alltid oppdatert informasjon om 23/5-regelen. Dette passer for deg som er voksen og som ikke har tatt videregående skole fra før, har deler av videregående skole eller har en yrkesfaglig utdanning tatt før Reform-94.

Hvorfor generell studiekompetanse?

Med studiekompetanse åpnes nye dører til en mengde utdanninger på universitet og høyskoler. Selv om du ikke har bestemt deg for hva du ønsker å studere videre, eller du vil vente med høyere utdanning til seinere, kan det være lurt å få studiekompetansefagene på plass. Da er du klar til å starte på studiene når det passer deg.

Hvorfor velge AOF Østfold?

  • AOF er spesialister på opplæring spesielt organisert for voksne. Som utdanningsaktør skal AOF være unike når det gjelder å tilby meningsfull og relevant opplæring. Med sine tette relasjoner til samfunn og arbeidsliv skal AOF tilby en opplæring som tilfredsstiller voksnes krav til relevans og anvendbarhet, samtidig som læringen tar utgangspunkt i den enkeltes forutsetninger, ønsker og behov. Det man tilegner seg av læring gjennom AOF den ene dagen skal kunne anvendes på jobb den neste dagen!
  • AOFs syn på mennesket, kunnskap og læring ligger til grunn for all pedagogisk aktivitet. Voksne er ikke passive mottakere av læring, men skal være aktive deltagere i læringsprosessen. Det må gis rom for deltakelse og muligheter for deltagernes påvirkning og selvstyring.
  • AOFs pedagogiske grunntanke er å legge til rette for at deltakerne inviteres til utprøving, oppdagelse og refleksjon rundt egen og andres hverdag og ståsted. Utvikling av kompetanse hos den enkelte øker når den skjer i et sosialt fellesskap. Klasser/grupper som preges av aktivt sosialt samspill og gjensidig hjelp deltagerne imellom, bidrar til økt læringsutbytte. Læring og kunnskapsutvikling skjer også i samtalen mellom veileder og deltakere.
  • Arbeidsmetodene som benyttes skal stimulere deltagerne til bevisstgjøring rundt egen læring, refleksjon og kritisk tenkning. AOF som opplæringsaktør må derfor ha et bevisst forhold til valg av metodiske tilnærminger, og det er stort behov for ulike handlingsstrategier i det pedagogiske arbeidet. Eksempler på forskjellige arbeidsmetoder kan være dialog, pararbeid, individuelle oppgaver, praktiske øvelser, tavleundervisning, gruppearbeid, individuelt arbeid, klassediskusjon, film, ekskursjoner, demonstrasjon i klasserom og ute eller gjesteforelesere på spesielle tema.