Studie- og kurstilbud    Fagskole 

Utøvende lederskap i praksis

Ønsker du å styrke dine lederegenskaper og bli en strategisk nøkkelspiller i din organisasjon? Dette studiet gir deg praktisk og relevant kompetanse som gjør deg i stand til å møte dagens og morgendagens utfordringer med trygghet og handlekraft.

Fagskolestudiet gir 30 studiepoeng.
Gå til søknad Ofte stilte spørsmål Kontakt oss

I en tid med raske endringer og økende krav til ledelse, er fagskolestudiet utøvende lederskap i praksis din mulighet til å få den kunnskapen du trenger for å være en god leder. Studiet passer for deg som ønsker å bli en leder/mellomleder, eller for deg som allerede er en leder og ønsker faglig påfyll.

De siste årene har næringslivet vært preget av gjennomgripende omstillinger og posisjoneringer mot et marked som preges av turbulente og raskt skiftende rammebetingelser. Studiet gir deg den praktiske kompetansen og de strategiske ferdighetene du trenger for å planlegge, organisere og lede tiltak i samarbeid med din organisasjon. Du vil utvikle en solid yrkesetisk forståelse og oppnå kompetanse som er skreddersydd for et arbeidsliv i kontinuerlig omstilling.

Studiet er NOKUT godkjent og tilbys som deltidsstudium over 1 år. Det tilsvarer en normert studietid på 1/2 år. Det legges normalt opp med undervisning 1 kveld pr. uke.

Studiets oppbygging

Studiet består av fire teoriemner og ett fordypningsemne.

a) Fra posisjon til relasjon
b) Styrkebasert ledelse & relasjonsledelse
c) Kommunikasjon, dialogferdigheter, tilbakemelding og forventninger
d) Organisasjonskultur og endring
e) Emosjonell modenhet, konflikthåndtering og personlig utvikling
f) HMS for ledere

En individuell emneoppgave Innleveres og vurderes til bestått/ikke bestått 
Emnequiz, vurderes til bestått/ikke bestått 
HMS for ledere – E-læringskurs, vurderes til bestått/ikke bestått 

Studiepoeng: 4

a) Økonomi i privat sektor
b) Organisasjon og ledelse
c) Omdømmebygging
d) Samfunnsfaglige emner

En individuell emneoppgave. Innleveres og vurderes til bestått/ikke bestått 
Emnequiz, vurderes til bestått/ikke bestått 

Studiepoeng: 10

a) Grunnleggende innføring forbedringsarbeid og arbeidsmetoder 

b) Forbedringsprosesser i et HMS og lønnsomhetsperspektiv 

c) Det kontinuerlige forbedringsarbeidet 

En individuell emneoppgave, innleveres og vurderes til bestått/ikke bestått 

Studiepoeng: 4

a) Prinsipper for strategisk dialog og forankring 

b) Visualisering av fremtid – scenarioutvikling og hvordan dette påvirker endringskompetanse og strategisk responsevne 

c) Metode for utvikling av strategisk plan 

d) BCG-matrisen 

En individuell emneoppgave, innleveres og vurderes til bestått/ikke bestått 

Studiepoeng: 4

Fordypningsemne i form av en prosjektoppgave.

Kandidaten skal innlevere en prosjektoppgave med selvvalgt fordypningstema.
Studenten skal trekke inn stoff fra emnene og knytte dette til praksis Det skriftlige arbeidet vurderes med karakter.  
I tillegg skal studenten presentere oppgaven muntlig. Det skriftlige og muntlige arbeidet vurderes med samlet karakter.

Studiepoeng: 8

  • Det er krav om minimum 75 % tilstedeværelse i undervisning pr emne.

  • Etter endt gjennomføring og beståtte deloppgaver/krav får man et vitnemål på 30 studiepoeng.

Opptak

Fullført og bestått videregående opplæring (vitnemål eller fag-/svennebrev). Søker må i tillegg ha minimum 2 års arbeidserfaring (minimum 3480 timer). 

Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende realkompetanse som det formelle opptakskravet. Søker må dokumentere omfang og relevans av yrkespraksis og utdanning som samlet tilsvarer praksis- og studieomfang ved formelle opptakskrav. Det vil si at det samlet må dokumenteres totalt 5 år (utdanning og/eller arbeidserfaring), hvorav minimum 2 år må dokumenteres som arbeidserfaring.

Har du relevant høyere utdanning fra Norge/Norden kan du søke opptak på grunnlag av realkompetanse.  
Utdanning fra land utenfor Norden må være vurdert av NOKUT og vurderingen vedlegges dokumentasjonen på utdanningen (oversatt av autorisert translatør). 

NB! Har du høgskoleutdanning fra tidligere er det viktig å være oppmerksom på at de studiepoengene du får ved å gjennomføre en fagskole ikke kan integreres med studiepoeng gitt ved en høgskole eller et universitet, da disse er på ulikt nivå. Likevel er det mange med høgskoleutdanning som velger å ta en fagskoleutdanning på bakgrunn av den praktiske tilnærmingen fagskoleutdanningene har til faget. 

Utdanning fra land utenfor Norden skal være vurdert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HKdir) eller NOKUT før den kan vurderes ved opptak til fagskoleutdanningen. Mer informasjon om godkjenning av utenlandsk utdanning finner du på HKdir nettside – her.

Krav til dokumentasjon: HKdir/NOKUT’s vurdering av utdanningen (godkjenningsvedtaket) vedlagt dokumentasjon av utdanningen oversatt av autorisert translatør.  

Søkere med minoritetsspråklig bakgrunn og med utdanning fra land utenfor Norden som søker opptak på grunnlag av realkompetanse, må i tillegg dokumentere kunnskaper i norsk på minimum nivå B2 i alle delferdigheter (lytteforståelse, leseforståelse, skriftlig framstilling og muntlig kommunikasjon) jf. Europarådets referanserammeverk for språk. 

Du kan lese mer om bl.a. opptakskrav og krav til dokumentasjon på vår nettside om “Ofte stilte spørsmål om fagskoleutdanning”. 

Forkunnskaper dokumenteres med fagbrev, vitnemål, kompetansebevis, autorisasjon, kurs og andre tilbud hvor det fremkommer omfang og innhold i opplæringen og/eller arbeidsattest (bekreftelse på arbeidserfaring).   

Arbeidserfaring dokumenteres med utfyllende attest eller bekreftelse som angir start- og sluttidspunkt for arbeidsforholdet, stillingsprosent og/eller arbeidstimer i sum eller pr uke/måned, stillingsbetegnelse og beskrivelse av arbeidet som er utført. Dokumentet må være undertegnet av bemyndiget person i bedriften/virksomheten og må være utstedt med virksomhetens logo eller stempel.  

CV og arbeidskontrakt godkjennes ikke som dokumentasjon på forkunnskaper.  

Det er rullerende opptak til studiet. Vi vurderer søknadene fortløpende og søkere som oppfyller opptakskravet blir rangert ut fra tidspunktet søkeren er vurdert kvalifisert. Hovedopptaket til utdanningen gjøres etter søknadsfristen. Etter hovedopptaket gjøres fortløpende opptak frem til studiestart, så langt det er ledige plasser.

Undervisningsinformasjon

Studentene har praktisk erfaring innen egne fagområder. Denne gir anledning til å legge til rette for erfaringsbaserte læringsformer. Studiet legger derfor vekt på arbeidsformer som fordrer aktiv deltakelse fra studentene, og skal være nært til studentenes egne erfaringer og problemstillinger fra praksisfeltet, utfordringene i arbeidslivet og sentral teori. Arbeidsformene skal være med på å støtte studentenes egne initiativ, og tilrettelegges slik at studentene utvikler evne til samarbeid, kommunikasjon og praktisk yrkesutøvelse, samt økt forståelse og respekt for andres fagfelt. Videre skal arbeidsformene som benyttes bidra til å styrke studentenes motivasjon for egen læring, samt bidra til at studentene opplever nytte og gjensidighet gjennom faglig samarbeid. I studiet vektlegges vekselvirkningen mellom teori og praksis. Variasjon i valg av læringsmetoder er viktig for å oppnå studiets overordnede læringsutbytte.   

Et viktig pedagogisk prinsipp gjennom hele studiet er at studentene har ansvar for egen læring. Dette innebærer at studenten viser initiativ, tar ansvar for et felles læringsmiljø, og aktivt oppsøker læringssituasjoner og læringsarenaer. Studenten oppfordres/bes til å møte presis til opplæringen.  

Studenten må skaffe seg det undervisningsmateriell og de lærebøker som opplæringen krever. Faglærer sin rolle blir i større grad å tilrettelegge for læring og støtte/veilede studentene i læreprosessen.  

Ansvar for egen læring stiller krav til studenten om bevissthet i forhold til læreprosesser og egne læringsbehov. Det er ikke synonymt med selvstudium. Ansvar for egen læring som pedagogisk prinsipp innebærer i langt større grad aktiv samhandling med andre aktører i læringsmiljøet for å kunne hente ut og nyttiggjøre seg læringspotensialet.  Emnene tas i rekkefølge, og studenten bør arbeide på en slik måte at det er progresjon i faglig og personlig utvikling. 

Studentene gis tilgang til AOF Østfolds læringsplattform Acampus, som er en digital læringsplattform. Denne plattformen, som er basert på Moodle, benyttes av mange utdanningsinstitusjoner i Norge, og er et webbasert system for kommunikasjon og fleksibel læring. Opplæring vil gis studentene i emne 1, og danne grunnlag for den videre bruken av Acampus gjennom hele studiet.  

Acampus er et enkelt og oversiktlig kommunikasjons- og oppfølgingsverktøy. Her vil faglærer legge ut undervisningsplaner, semesteroversikt, fagstoff, arbeidsoppgaver og henvisninger til aktuelle lenker. I tillegg vil studentene levere alle sine obligatoriske arbeidskrav her. Faglærer benytter plattformen til å kommentere, gi tilbakemeldinger og veiledning underveis – samt å sette karakter. Gjennom denne kommunikasjonen blir studenten veiledet og bevisstgjort i å ta i bruk kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse i arbeid mot å oppnå overordnet læringsutbytte. I tillegg får alle studenter tilgang til eget kurs i studieteknikk utviklet av studieforbundet AOF. Læringsplattformen gjør det også enkelt for studentene å opprettholde kontakt med administrasjon, faglærer og medstudenter, og er et viktig verktøy for å sikre studentenes medvirkning i undervisningen. Plattformen er en integrert del i skolens kvalitetssikringssystem. 

Lars-Erik Hermansen fagansvarlig innen ledelse

«Det er flott å se den stoltheten elvene viser når de får beviset for gjennomført [...]

Om vår fagskole

En fagskoleutdanning er en høyere yrkesfaglig utdanning. Utdanningene er godt tilpasset arbeidslivets behov og er både yrkesrettede og praksisrelaterte. AOF Østlandet har aktuelle fagskoletilbud rettet mot voksne med fullført videregående skole eller erfaring fra yrkeslivet. Utdanningene gir kompetanse som kan tas i bruk direkte og er tilrettelagt slik at du kan kombinere studier og jobb.

Fagskoleutdanninger går over et halvt til to år og gir studiepoeng og vitnemål ved fullført utdanningsløp. En fagskoleutdanning på 60 studiepoeng gir gradsbetegnelsen «fagskolegrad».

Studieinfo

Studieid: 800960

Gå til søknad Kontakt oss