Studie- og kurstilbud    Fagskole 

Bærekraftig gjenvinning av avfall

Avfallsbransjen handler om mer enn bare håndtering av avfall – det handler om å skape verdi, bidra til miljøet og bygge en bærekraftig fremtid.

Som ansatt i gjenvinningsbransjen er din kompetanse nøkkelen til å møte nye krav om sirkulærøkonomi, trygg håndtering av farlig avfall og effektiv rådgivning. Med fagskoleutdanning innen Bærekraftig gjenvinning av avfall blir du en verdifull ressurs i en bransje i rask omstilling.

 
Gå til søknad Ofte stilte spørsmål Kontakt oss
 

For å nå Norges klima- og bærekraftmål kreves det en sirkulær økonomi der ressursene våre forvaltes smartere og mer ansvarlig. Regjeringens nasjonale strategi for en grønn, sirkulær økonomi understreker at dette skiftet ikke bare handler om teknologi og systemer – det handler også om ny kunnskap. I avfalls- og gjenvinningsbransjen må det bygges kompetanse i hele verdikjeden, fra håndtering av nye avfallstyper til rådgivning og forebygging av miljø- og helseutfordringer. Med læring i sentrum skal bransjen bidra til en mer bærekraftig fremtid – og samtidig sikre at verdifulle ressurser ikke går tapt.

Studiet er NOKUT godkjent og tilbys som deltidsstudium over 1 år. Det tilsvarer en normert studietid på 1/2 år

Studiets oppbygging

Studiet består av fire teoriemner og ett fordypningsemne.

 
  • Sirkulærøkonomi 
  • Verdikjedemodell 
  • Internasjonale avtaler 

En individuell emneoppgave Innleveres og vurderes til bestått/ikke bestått 

Studiepoeng: 7,5

  • Analyser og tolkning av verdikjeden 
  • Transport og logistikk 
  • Anskaffelser 
  • Kostnadsprinsipper 

En individuell emneoppgave. Innleveres og vurderes til bestått/ikke bestått  

Studiepoeng: 7,5

  • Kommunikasjon 
  • Rådgiverrollen  

En individuell emneoppgave, innleveres og vurderes til bestått/ikke bestått 

Studiepoeng: 3

  • Lover og regler i forbindelse med HMS-arbeid og arbeidsmiljø 
  • Grønn logistikk 
  • Forebyggende og helsefremmende arbeid 
  • Nettverksbygging 

En individuell emneoppgave, innleveres og vurderes til bestått/ikke bestått 

Studiepoeng: 5

Kandidaten skal innlevere en prosjektoppgave med selvvalgt fordypningstema 

Studenten skal trekke inn stoff fra emnene og knytte dette til praksis Det skriftlige arbeidet vurderes med karakter.  

I tillegg skal studenten presentere oppgaven muntlig. Det skriftlige og muntlige arbeidet vurderes med samlet karakter 

Studiepoeng: 7

  • Det er krav om minimum 75 % tilstedeværelse i undervisning pr emne.
  • Etter endt gjennomføring og beståtte deloppgaver/krav får man et vitnemål på 30 studiepoeng.

Opptak

For opptak til fagskoleutdanningen kreves dokumentert fullført og bestått yrkeskompetanse i ett av følgende yrkesfag; gjenvinningsfaget, logistikkfaget, yrkessjåførfaget. 

Søkere som skal opp til praktisk prøve (fagprøve) i et av de ovenstående fagene innen 6 måneder etter studiestart kan også søke studieplass og kan tas inn på betinget opptak. For å beholde studieplassen må studenten dokumentere at den praktiske prøven er bestått. 

 

Med realkompetanse menes all formell og ikke – formell kompetanse som en person har opparbeidet seg gjennom skolegang, arbeid og fritid. Følgende punkter vil da vektlegges:  

  • omfang av yrkespraksis 
  • relevans av utdanning  

Ved opptak på bakgrunn av realkompetanse, må søker dokumentere omfang og relevans av yrkespraksis og utdanning, som samlet tilsvarer praksis- og studieomfang ved formelle opptakskrav.   

Vurdering av realkompetanse gjøres på grunnlag av mottatt dokumentasjon.  

Realkompetansen blir vurdert opp mot generelle opptakskrav og kompetansemål på nivå 4 i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR) som angitt i de gjeldende læreplanene for relevante yrkesfag. 

 Kandidater som søker opptak på bakgrunn av realkompetanse, må dokumentere at de er 23 år eller eldre i opptaksåret. 

 

Søkere med fullført videregående opplæring fra de andre nordiske landene er kvalifiserte for opptak når den videregående opplæringen i de respektive landene gir generelt opptaksgrunnlag til tertiærutdanning tilsvarende kravene til fagskoleutdanning i Norge.  

Søkere utenfor Norden må dokumentere opplæring og praksis ved hjelp av autorisert translatør. Den faglige opplæringen må gi relevant opptaksgrunnlag til tertiærutdanning tilsvarende kravene til fagskoleutdanning i Norge. Søkere må ha kunnskaper i norsk tilsvarende B2 nivå i alle delprøver (muntlig, skriftlig, lytteforståelse og leseforståelse). 

Søkere med minoritetsspråklig bakgrunn og med utdanning fra land utenfor Norden som søker opptak på grunnlag av realkompetanse, må i tillegg dokumentere kunnskaper i norsk på minimum nivå B2 i alle delferdigheter (lytteforståelse, leseforståelse, skriftlig framstilling og muntlig kommunikasjon) jf. Europarådets referanserammeverk for språk. 

Du kan lese mer om bl.a. opptakskrav og krav til dokumentasjon på vår nettside om “Ofte stilte spørsmål om fagskoleutdanning”. 

Forkunnskaper dokumenteres med fagbrev, vitnemål, kompetansebevis, autorisasjon, kurs og andre tilbud hvor det fremkommer omfang og innhold i opplæringen og/eller arbeidsattest (bekreftelse på arbeidserfaring).   

Arbeidserfaring dokumenteres med utfyllende attest eller bekreftelse som angir start- og sluttidspunkt for arbeidsforholdet, stillingsprosent og/eller arbeidstimer i sum eller pr uke/måned, stillingsbetegnelse og beskrivelse av arbeidet som er utført. Dokumentet må være undertegnet av bemyndiget person i bedriften/virksomheten og må være utstedt med virksomhetens logo eller stempel.  

CV og arbeidskontrakt godkjennes ikke som dokumentasjon på forkunnskaper.  

Det er rullerende opptak til studiet. Vi vurderer søknadene fortløpende og søkere som oppfyller opptakskravet blir rangert ut fra tidspunktet søkeren er vurdert kvalifisert. Hovedopptaket til utdanningen gjøres etter søknadsfristen. Etter hovedopptaket gjøres fortløpende opptak frem til studiestart, så langt det er ledige plasser.

Undervisningsinformasjon

Studentene har praktisk erfaring innen egne fagområder. Denne gir anledning til å legge til rette for erfaringsbaserte læringsformer. Studiet legger derfor vekt på arbeidsformer som fordrer aktiv deltakelse fra studentene, og skal være nært til studentenes egne erfaringer og problemstillinger fra praksisfeltet, utfordringene i arbeidslivet og sentral teori. Arbeidsformene skal være med på å støtte studentenes egne initiativ, og tilrettelegges slik at studentene utvikler evne til samarbeid, kommunikasjon og praktisk yrkesutøvelse, samt økt forståelse og respekt for andres fagfelt. Videre skal arbeidsformene som benyttes bidra til å styrke studentenes motivasjon for egen læring, samt bidra til at studentene opplever nytte og gjensidighet gjennom faglig samarbeid. I studiet vektlegges vekselvirkningen mellom teori og praksis. Variasjon i valg av læringsmetoder er viktig for å oppnå studiets overordnede læringsutbytte.   

Et viktig pedagogisk prinsipp gjennom hele studiet er at studentene har ansvar for egen læring. Dette innebærer at studenten viser initiativ, tar ansvar for et felles læringsmiljø, og aktivt oppsøker læringssituasjoner og læringsarenaer. Studenten oppfordres/bes til å møte presis til opplæringen.  

Studenten må skaffe seg det undervisningsmateriell og de lærebøker som opplæringen krever. Faglærer sin rolle blir i større grad å tilrettelegge for læring og støtte/veilede studentene i læreprosessen.  

Ansvar for egen læring stiller krav til studenten om bevissthet i forhold til læreprosesser og egne læringsbehov. Det er ikke synonymt med selvstudium. Ansvar for egen læring som pedagogisk prinsipp innebærer i langt større grad aktiv samhandling med andre aktører i læringsmiljøet for å kunne hente ut og nyttiggjøre seg læringspotensialet.  Emnene tas i rekkefølge, og studenten bør arbeide på en slik måte at det er progresjon i faglig og personlig utvikling. 

Studentene gis tilgang til AOF Østlandet læringsplattform Acampus, som er en digital læringsplattform. Denne plattformen, som er basert på Moodle, benyttes av mange utdanningsinstitusjoner i Norge, og er et webbasert system for kommunikasjon og fleksibel læring. Opplæring vil gis studentene i emne 1, og danne grunnlag for den videre bruken av Acampus gjennom hele studiet.  

Acampus er et enkelt og oversiktlig kommunikasjons- og oppfølgingsverktøy. Her vil faglærer legge ut undervisningsplaner, semesteroversikt, fagstoff, arbeidsoppgaver og henvisninger til aktuelle lenker. I tillegg vil studentene levere alle sine obligatoriske arbeidskrav her. Faglærer benytter plattformen til å kommentere, gi tilbakemeldinger og veiledning underveis – samt å sette karakter. Gjennom denne kommunikasjonen blir studenten veiledet og bevisstgjort i å ta i bruk kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse i arbeid mot å oppnå overordnet læringsutbytte. I tillegg får alle studenter tilgang til eget kurs i studieteknikk utviklet av AOF Østlandet. Læringsplattformen gjør det også enkelt for studentene å opprettholde kontakt med administrasjon, faglærer og medstudenter, og er et viktig verktøy for å sikre studentenes medvirkning i undervisningen. Plattformen er en integrert del i skolens kvalitetssikringssystem. 

 

Om vår fagskole

En fagskoleutdanning er en høyere yrkesfaglig utdanning. Utdanningene er godt tilpasset arbeidslivets behov og er både yrkesrettede og praksisrelaterte. AOF Østlandet har aktuelle fagskoletilbud rettet mot voksne med fullført videregående skole eller erfaring fra yrkeslivet. Utdanningene gir kompetanse som kan tas i bruk direkte og er tilrettelagt slik at du kan kombinere studier og jobb.

Fagskoleutdanninger går over et halvt til to år og gir studiepoeng og vitnemål ved fullført utdanningsløp. En fagskoleutdanning på 60 studiepoeng gir gradsbetegnelsen «fagskolegrad».

Studieinfo

Studieid: 

Gå til søknad Kontakt oss