Studie- og kurstilbud    Fagbrev 

Barne- og ungdomsarbeiderfaget

Har du praksis fra barnehage, skole, SFO eller har du arbeidet i andre pedagogiske institusjoner som legger til rette for en trygg oppvekst? Da kan du få et håndfast bevis på din kompetanse med et fagbrev i barne- og ungdomsarbeiderfaget – et verdidokument som stadig blir viktigere for arbeidsgivere, og som styrker din posisjon i arbeidslivet. 

Fagkurset er ditt første skritt på veien mot fagbrev og nye muligheter!

Påmelding Kontakt oss

Vg3 barne- og ungdomsarbeiderfaget handler om å utvikle yrkesutøvere som kan imøtekomme samfunnets behov for pedagogiske tilbud som støtter barns og unges allsidige utvikling. Faget legger til rette for en trygg oppvekst med omsorg, lek, læring og aktiviteter som fremmer trivsel, mestring og skaperglede, samtidig som det styrker den helhetlige helsen blant barn og unge. Gjennom faget utvikles evnen til å velge pedagogiske metoder som stimulerer til livsutfoldelse, undring og utforskertrang, og til å samarbeide profesjonelt med barn, foresatte og kolleger i et digitalt samfunn i endring.

Faget fremmer forståelse for likeverd, likestilling og verdien av fellesskap blant barn, samtidig som det styrker yrkesutøverens evne til kritisk refleksjon og miljøbevissthet. Dette bidrar til å utvikle godt faglig skjønn og et ansvarlig forhold til egen rolle i barns oppvekst og utvikling.

Fagbrev som barne- og ungdomsarbeider gir fordeler for både deg og bedriften!

  • Du får et håndfast bevis på din kompetanse.
  • Fagbrev skaper trygghet for deg, og for din arbeidsgiver.
  • Du kan få mer ansvar på arbeidsplassen.
  • Du stiller sterkere på arbeidsmarkedet.
  • I mange tilfeller medfører fagbrev høyere lønn.

Kvalifiserte ansatte er en avgjørende faktor for å møte de høye kravene fra foreldre og samfunnet, samtidig som man sikrer at alle barns behov blir ivaretatt i dagens barne- og ungdomssektor. I en tid der kvalitet og trygghet i tilbudene står i fokus, er det viktig å levere tjenester som skaper tillit og anerkjennelse. Dette bidrar ikke bare til barnas trivsel, men også til å sikre arbeidsplassene og fremtiden for alle ansatte.

Bærekraft for barne- og ungdomsarbeidere.

Bærekraft i praksis for barne- og ungdomsarbeidere handler om å skape trygge og inkluderende miljøer som ivaretar barnas trivsel, helse og utvikling, samtidig som man tar ansvar for miljøet og ressursene rundt oss. Dette innebærer å redusere avfall, gjenbruke materialer og fremme naturbevissthet gjennom aktiviteter som engasjerer barna. Ved å fokusere på inkludering og fellesskap kan man bidra til å forebygge utenforskap og styrke barns empati og samarbeidsevner. Samtidig legges det vekt på effektiv ressursbruk og aktiviteter som fremmer både fysisk og mental helse. Gjennom lek og læring om miljø, klima og kritisk tenkning kan barna bevisstgjøres om hvordan deres valg påvirker andre og planeten. Slik bidrar barne- og ungdomsarbeidere til å forme ansvarlige borgere og styrke grunnlaget for en bærekraftig fremtid.

 

Fagkursets innhold

Ettersom du allerede har lang erfaring i ditt fagområde, vil mye av undervisningen være kjent for deg. Samtidig vil du få bedre innsikt og forståelse for fagterminologien i ditt fag.

Dette fagkurset i barne- og ungdomsarbeiderfaget skal forberede deg til den teoretiske eksamen som privatist og har fire kjerneelementer:

Kjerneelementet lek, læring og utvikling handler om barn og unges utvikling og om bruk av utviklingspsykologi i det praktisk-pedagogiske arbeidet. Videre handler det om lek, læring og aktiviteter som bidrar til mestring og god selvfølelse. Omsorg som grunnlag for en trygg oppvekst står sentralt. Å praktisere hygiene og smittevern inngår også.

Kjerneelementet samarbeid og relasjoner handler om å kommunisere og samarbeide med barn, unge, kolleger og foresatte med ulik bakgrunn. Videre handler det om tverrfaglig samarbeid og relasjonelle ferdigheter i møte med barn og unge, individuelt og i grupper.

Kjerneelementet teknologi og lovverk handler om muligheter og utfordringer som barn og unge møter i en teknologisk og digital hverdag, og om å veilede barn og unge til å gjøre gode valg. Videre handler det om å bruke ny teknologi i det pedagogiske arbeidet og å kommunisere med barn og unge og foresatte på aktuelle digitale plattformer. Det handler også om å følge etiske retningslinjer og å anvende relevant lovverk.

Kjerneelementet didaktisk metodevalg handler om å velge metoder som bidrar til barn og unges læring og mestring. Videre handler det om å observere, planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere praktisk-pedagogisk arbeid med barn og unge.

Opptakskrav

Det er ingen krav til forkunnskaper for kurset. 

På våre egenfinansierte kurs trenger du kun 2–4 års praksis før du kan starte. Dette er en flott mulighet for deg med begrenset erfaring til å opparbeide nødvendig praksis mens du kombinerer utdanning med jobb. Når du har oppnådd tilstrekkelig praksis, vil du være klar til å gå opp til den praktiske fagprøven.

 Språknivået til deltakeren bør tilsvare B1 nivå, eller høyere.

Praktisk informasjon

Teoretisk prøve

Du melder deg opp til den teoretiske prøven på privatistportalen.

Høst
Fra 1. september kl. 00:00 til 15. september kl. 23:55

Vår
Fra 15. januar kl. 00:00 til 1. februar kl. 23:55

Praktisk prøve:

Kandidaten melder seg selv opp til den praktiske prøven på hjemmesiden til fylkeskommunen i det fylket du har registrert bostedsadresse. Du kan melde deg opp når du har bestått den teoretiske prøven og kan dokumentere 5 års relevant praksis i faget. (8700 timer)

Prøveavgiften er ikke inkludert i kursprisen, og betales samtidig med at du melder deg opp til teoretisk eller praktisk prøve, med mindre du har en fått tildelt en fylkeskommunal plass.

Fagbrev på jobb er en opplæringsordning der voksne arbeidstakere kan gjennomføre opplæring i bedriften de er ansatt der målet er fag- eller svennebrev. Før ordningen kan starte må kandidaten dokumentere arbeid i det aktuelle lærefaget i minimum 1 år i en 80-100% stilling. Kandidaten må bestå en skriftlig eksamen og gjennomføre en fag- eller svenneprøve, begge på norsk.

Alle lærefag er aktuelle for opplæringsordningen fagbrev på jobb.

Ta kontakt med kursansvarlig hvis du ønsker ytterligere informasjon.

  • Fagbrev-kurset er godkjent for søknad om lån og stipend i Lånekassen. Søknaden finner du her.  
    Mulighet for avdragsfaktura: AOF tilbyr deltakere som ikke mottar lån fra Lånekassen mulighet for avdragsfaktura.
  • Er du medlem i en fagforening, vil du i mange tilfeller kunne søke om stipend til utdanning. Enkelte forbund har egne stipendordninger. Vi anbefaler at du kontakter ditt forbund for hvilke ordninger de tilbyr.
  • Kan du dokumentere minimum 7000 timer relevant praksis i faget og har folkeregistrert adresse i Østfold eller Akershus, kan du søke om å få utdanningen finansiert. Timetallet tilsvarer 4 år i 100% stilling.

NB! Ta kontakt med oss for nærmere opplysninger om de ulike støtteordningene!

For at vi skal kunne søke utdanningen finansiert for deg må du:

  • dokumentere minimum 7000 timer relevant praksis i faget ved oppstart. (Timetallet tilsvarer 4 år i 100% stilling.)

Utdanningen er finansiert av Østfold fylkeskommune eller Akershus fylkeskommune.

En praksiskandidat er en voksen som har jobbet i fem år eller mer og har som mål å ta fag- eller svennebrev, uten å være elev eller lærling. I løpet av praksistiden må du ha hatt arbeidsoppgaver innenfor de mest vesentlige delene av innholdet i læreplanen for faget.

For å melde deg opp til fag- eller svenneprøve er kravet:

  • Fem års praksis i faget (fem og et halvt år i enkelte fag).
  • Bestått en teoretisk Vg3 eksamen.

Voksne som ønsker å melde seg opp til selve fagprøven må dokumentere minimum 5 års relevant, godkjent praksis og bestått tverrfaglig teoretisk eksamen i faget, før fagprøven kan avlegges. Det er det fylkeskommunale Fagopplæringskontoret som godkjenner praksis.

Les mer om praksiskandidatordningen for fagbrev her!

Er du i jobb, men har mindre enn 5 års praksis og ønsker å få fagbrev/svennebrev? , kan ordningen med fagbrev på jobb være et alternativ for deg.  Målgruppen for denne ordningen er voksne i arbeidslivet som har fullført grunnskolen eller tilsvarende opplæring, har noe praksis fra lærefaget, men behov for noe veiledning og opplæring før de kan gå opp til fagprøven. Teoriundervisningen er det sammen som for praksiskandidater.

Dette passer for deres ansatte som er voksne og har jobbet lenge innenfor et fag.

Opplæring i bedrift (Dokumentasjonsordning (tiden varierer))

Varighet: Krav til minst 5 års praksis

  • Dokumentasjonsordning, som betyr at du ikke får opplæring.
  • Målgruppen er voksne som har jobbet lenge innenfor et fag.
  • Du må ha relevant og allsidig arbeidserfaring i et lærefag.
  • Kreves minimum fem års allsidig praksis i faget, altså bred arbeidserfaring.
    • Du som arbeidsgiver må dokumentere relevant praksis i faget for aktuell kandidat. Vi som kursarrangør har utarbeidet maler til dette som kan fås på forespørsel, denne ivaretar punktene nevnt nedenfor.
      • Dokumentasjon av praksis
      • Dokumentasjonen er ofte attester fra arbeidsgivere, eller dokumentasjon på tidligere relevant skolegang.
      • Attestene skal bekrefte kompetansen din, og må inneholde:
      • startdato og ev. sluttdato
      • stillingsprosent, ev. antall timer
      • stillingsbeskrivelse
      • beskrivelse av arbeidsoppgaver som er relevant for faget
      • dokument med bedriftslogo og/eller bedriftstempel
      • underskrift av arbeidsgiver
      • CV, timelister, lønnsslipper og arbeidsavtaler er ikke godkjent dokumentasjon.
  • Kreves også bestått skriftlig eksamen i lærefaget, ikke fellesfag.
    • AOF Østlandet sørger for denne undervisningen som fører frem til skriftlig eksamen i lærefaget. Denne må være bestått før kandidaten kan melde seg opp til avsluttende praktisk prøve. (fagprøve)

Praksisen må dokumenteres og godkjennes av fylket ditt. Du kan få redusert tiden du må jobbe gjennom realkompetansevurdering eller godskriving av praksis. Dette gjelder for eksempel dersom du har relevant skolegang, altså videregående.

Kursinfo

Kursid: 600074

Påmelding Kontakt oss