«Livsmestring» gjør elevene tryggere på seg selv 

– På kurset «Livsmestring» legger vi stor vekt på hvor den enkelte står i livet, og tilrettelegger for utvikling gjennom ulike refleksjonstemaer. Målet er at alle skal tørre å løfte blikket, bli tryggere på seg selv og med det få en meningsfull hverdag.  

Linda Kobbersted har vært ansatt hos AOF Østfold i Sarpsborg i 2008, og er i dag fagansvarlig i helse- og oppvekstfag. Hun har alltid hatt et stort hjerte for sine medmennesker, og har vært en pådriver for etableringen av livsmestringskurset – hvor hun selv står for innhold og undervisning.  

– Jeg har lenge hatt lyst til å jobbe på Daghøyskolen, som forsterket seg ytterligere etter to år med digital undervisnings. Heldigvis klarte jeg å selge meg inn til sjefene, sier hun med et smil.  

Lindas utgangspunkt var å benytte sin psykologi- og sosialfaglige kompetanse og erfaring, pakket inn i en blanding av teori og praksis og tilpasse den til gruppene – og med det skape selvutvikling og økt forståelse for den enkelte elev.  

– Mens de eksisterende linjene har konkrete kreative linjer, er det menneskets intellekt som er «produktet» i mitt kurs. Dette kurset er del av skolens helhetlige pedagogikk og vi er beregnet på de som trenger en «krykke» å lene seg på i kortere eller lengere perioder. 

Livsbegrensende utfordringer rammer alle, uansett alder og status, minner hun om.  

– Samtidig kan det være en stor terskel å innse at man faktisk trenger en klapp på skulderen eller en dytt for å komme seg gjennom det. De som melder seg på hos oss, har tatt en viktig beslutning om at de vil ta tak i utfordringene, og jeg møter mennesker med et utrolig intellekt og høyt kunnskapsnivå.  

– Det er et stort ansvar å jobbe med mennesker i en veldig sårbar situasjon. Samtidig føler jeg meg veldig privilegert som får lov til å gjøre nettopp det!  

Allsidig yrkeserfaring 

Linda vokste opp i Sarpsborg og valgte språk og saksbehandling ved St. Olav vgs etter ungdomsskolen.  I løpet av videregående, bestemte hun seg for at hun ville jobbe med mennesker og utdannet seg til førskolelærer ved Høyskolen i Østfold. Deretter plusset hun på ytterligere et år innen drama og teater, til adjunkt. Hun kan vise til en allsidig pedagogisk yrkeserfaring, som strekker seg fra barnehage- til høyskolenivå.  

Linda fant tidlig sin drømmeverden innen drama og teater, og som satte mange av premissene for livet videre. Først som pedagog i DoReMi barnehage på Greåker, men ønsket mer dramautdanning. Den gang fantes det ikke et slikt skoletilbud i Østfold. Men etter en prat med Høgskolen i Østfold, satte hun i gang prosjektet med å opprette studiet «Drama 2».  

Hun gjennomførte selv utdanningen, og som resultat av hennes fordypningsprosjekt oppsto kulturtilbudet «Dromena» for barn – basert på musikk, forming og dans.  

Linda var blitt en lokal kulturformidler.  

Voksenopplæringsreisen startet i 2002,  da hun takket ja til en stilling i Utdanningshuset, med hovedfokus på AMO-kurs (Arbeidsmarkedsopplæring), utlyst av NAV. Snart ble hun fagansvarlig for Norge for den private kurstilbyderen.  

– I mange år pendlet jeg mellom Sarpsborg og Oslo, og jeg bodde også periodevis i Bergen og Trondheim for å kvalitetssikre kurs i disse byene. Etter hvert følte jeg det var på tide å finne en fast base i Sarpsborg, samtidig som jeg ikke ville gi slipp på voksenundervisning. Derfor passet det meg perfekt da muligheten bød seg hos AOF i Sarpsborg.  

Kunnskap til å forstå  

Kurset livsmestring definerer på mange vis det Daghøyskolen står for. Her handler det om å gi kunnskap og motivasjon som har betydning for elevens eget liv, og som gjør dem mer robuste til å ta neste steg.  

– Undervisningen tilpasses den enkelte, om målene er blant annet at elevene lærer å bli bedre kjent med seg selv, håndtere medgang og motgang, og å se seg selv i en større sammenheng. Her er det en blanding av teori, praktiske arbeid i form av samtaler, gruppearbeid, film og prosjekter. Vi legger også opp til besøk/ekskursjoner hver tredje uke.  

Hun har nå vært gjennom det første året med «Livsmestring», og både Linda, elever og andre rundt elevene gir svært gode tilbakemeldinger.  

– Dette har vært en førstereis for oss alle, og innholdet har blitt litt formet etterhvert som vi har gått – men med basis i refleksjon og erkjennelse. Sammen har vi funnet en modell som har fungert veldig godt. Og det er alltid hyggelig når man får høre at kurset har ført til en endring hos elevene.  

–  Jeg gleder meg veldig til fortsettelsen!    

2 thoughts on “«Livsmestring» gjør elevene tryggere på seg selv 

  1. Bjørn Sørlie says:

    Var så bra skrevet at jeg nesten ønsket å melde meg på, men er nok blitt litt for gammel innså jeg. 🙏

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *