Jarle Solvang er faglærer i Miljøarbeid innen rus og psykisk helsearbeid, og stortrives i lærerrollen. – Å kunne være med på nybrottsarbeid ved å inkludere miljøarbeid innen rus i AOF Østfolds utdanning innen psykisk helse, er utrolig givende. Jeg ser for meg at jeg kan legge til flere fag i årene som kommer, sier Jarle Solvang.
– Det føles godt å kunne dele egen erfaring og kompetanse med studenter. Det gir meg selv masse energi, samtidig som studentene blir enda bedre rustet til å møte sine pasienter, sier Jarle Solvang.
Jarle er AOF Østfolds faglærer innen miljøarbeider og psykisk helse, og deler sine erfaringer med studenter som gjennomfører studier innen psykisk helsearbeid. Han har sin spesialkompetanse innen rus og psykiatri (ROP-lidelse) fra Skjelfoss psykiatriske senter i Hobøl, som inngår i Helse Sør-Øst sin spesialisthelsetjeneste.
– Det er et faktum at pasienter med alvorlig ruslidelse ofte samtidig har psykisk sykdom, og at pasienter med psykisk sykdom har hyppigere ruslidelse enn gjennomsnittet i befolkningen. Derfor er det helt avgjørende med tverrfaglighet i behandlingen av denne pasientgruppen. Jeg tar med det beste fra begge disse verdenene i min utøvelse av kunnskapsoverføring til studentene, sier han.
Var selv AOF-student
Jarle er opprinnelig fra Vestby, gjennomførte bankakademiet og jobbet mange år innen bank og finans innen omsorgsgenet slo inn.
– Ja, å jobbe med mennesker har nok alltid ligget naturlig for meg, og det føltes helt riktig å ta steget over til psykisk helse i en regional sikkerhetsavdeling i 1996.
Siden har det blitt jevnlig tilsig av relevant kompetanse, inklusiv faget «tegn og symptomer» på Politihøgskolen. I 2017 satte han seg på skolebenken hos AOF Østfold i Moss for teoretisk påfyll innen psykisk helse, og gjennomførte med bravur.
Etter endt studium, gikk det ikke lenge innen han ble kontaktet med spørsmål om et engasjement samme sted. Nå som faglærer og med et oppdrag om både å undervise og bidra til å forme innholdet i pensum.
– Jeg hadde bare positive opplevelser som student hos AOF Østfold, og trengte ikke lange betekningstiden før jeg takket ja.
I 2019 var han i gang med sin første klasse.
– Jeg er vant til å undervise i min daglige jobb på Skjelfoss, så akkurat den biten hadde jeg god erfaring med. Men det var mye fagstoff jeg måtte lese meg opp på i forkant, så det ble en hektisk oppstart.
– Men aller mest veldig spennende og gøy, legger han raskt til.
Relasjonsbygging
En rød tråd i Jarles undervisning, er relasjonsbygging og det å kunne se hele mennesket. Relasjoner er helt avgjørende om man skal kunne gjøre en god jobb innen dette fagområdet, påpeker han.
– Ja, uten relasjon, hjelper det ikke med metodikken. Man må bygge en god relasjon og tillit med pasienten, det være seg om det tar én uke eller ett år. Og pasientene er ikke diagnosen, minner han om.
Jarle er opptatt av å bruke nyere forskning i sin undervisning, og henviser gjerne til teoretikeren Arnhild Lauvengs «Grunnbok i psykisk helsearbeid» om hvordan man kan innfri kravene om både å møte enkeltmennesket som individ og å gi profesjonell og god omsorg. Lauveng er spesialist i klinisk samfunnspsykologi og tidligere diagnostisert schizofren.
– Hun kombinerer alltid egne erfaringer med kunnskap hun har som fagperson, både som forsker og kliniker. At hun selv har hatt en alvorlig diagnose og har opplevd alle sider av psykisk helsevern, gjør henne til en person det er verdt å lytte til.
Deler egne erfaringer
Jarle har for tiden timer i seks ulike klasser, og underviser både regionalt i klasserom og nasjonalt på digital plattform. Han bruker selv eksempler fra sin lange yrkeskarriere i undervisningen, men påpeker at alt selvfølgelig er anonymisert på grunn av taushetsplikten. I tillegg er han bevisst på å engasjere studentene ved at de deler sine erfaringer og opplevelser fra sin hverdag.
– Og selvsagt blir det en del humor der det faller seg naturlig. Dette er et tungt faglig stoffområde, da er det befriende å kunne le litt!